Czytasz dzięki

Pogłębia się inflacja PPI

opublikowano: 20-09-2020, 22:00

Kryzys znowu zmusza przedsiębiorców do walki cenowej, by dostosować się do oszczędniejszych konsumentów.

Inflacja cen producenta (ang. Producer Price Inflation — PPI) obniżyła się z poziomu -0,6 proc. w lipcu do -1,2 proc. w sierpniu w skali roku, wyraźnie poniżej rynkowego konsensu na poziomie -0,9 proc. Spadek napędzany był przede wszystkim niższymi o 2,1 proc. cenami w przetwórstwie przemysłowym, w szczególności zaś w produkcji koksu i produktów rafinacji ropy naftowej, które spadły aż o 20,6 proc. Wzrost cen odnotowano w skali roku przede wszystkim w przypadku wyrobów tytoniowych — o 5,2 proc., czego przyczyną był wzrost akcyzy od początku tego roku. Podrożały także leki — o 3,4 proc. oraz samochody — o 3,2 proc.

Marcin Mazurek, główny ekonomista mBanku, podkreśla, że deflacja cen producenckich niedługo będzie miała konsekwencje także dla cen konsumenckich.

— Główny powód spadku PPI to spadek cen bazowych. Ponadto wpływ miała wysoka baza z poprzedniego roku. W perspektywie kolejnych kwartałów deflacji cen producentów w ujęciu bazowym będzie towarzyszył wreszcie spadek inflacji bazowej dla konsumentów. Pierwszą jaskółkę widzieliśmy już w odczycie za sierpień — mówi analityk.

Piotr Bielski, dyrektor departamentu analiz ekonomicznych Santander Banku, podkreśla, że pogłębiająca się deflacja na rynku przedsiębiorców oznacza walkę cenową o kurczące się kawałki rynkowego tortu.

— Tendencja spadkowa była napędzana głównie przez ceny w przetwórstwie przemysłowym, gdzie zanotowano drugi najniższy odczyt od niemal pięciu lat. W większości działów przemysłu dominowały obniżki cen, wyjątkiem była produkcja komputerów, elektroniki i sprzętu optycznego, odzieży oraz poligrafia. Dane potwierdzają wcześniejsze sygnały z badań koniunktury, wskazujące, że w warunkach obniżonego popytu zaostrza się konkurencja cenowa producentów — podkreśla ekspert.

Ekonomia na dzień dobry
Newsletter autorski Marcela Lesika
ZAPISZ MNIE
×
Ekonomia na dzień dobry
autor: Marcel Lesik
Wysyłany raz w tygodniu
Marcel Lesik
Autorski newsletter poświęcony światowej ekonomii: analizy, prognozy, badanie trendów i sprawdzanie faktów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Lesik

Polecane