Biuro prasowe PKP Polskich Linii Kolejowych przekazało, że spółka dowiedziała się o ograniczeniu kursowania pociągów RegioJet 11 grudnia po południu.
„Informacja wpłynęła do nas zaledwie trzy dni przed wdrożeniem rozkładu. Tak nagłe i masowe wycofanie się przewoźnika z uzgodnionych kursów powoduje poważne zakłócenia w przygotowanym rozkładzie jazdy i generuje istotne utrudnienia dla pasażerów. Wymusza również na nas pilne, dodatkowe zaangażowanie zespołów w przebudowę rozkładu jazdy, tak aby umożliwić innym przewoźnikom wprowadzenie kursów w miejscach niewykorzystanych przez RegioJet” - podały PKP PLK.
Spółka dodała, że o sprawie został poinformowany Urząd Transportu Kolejowego. „Analizujemy także możliwość podjęcia kroków prawnych w związku z nieodpowiedzialnym postępowaniem przewoźnika” - przekazały PKP PLK.
PKP Intercity zaniepokojone i oburzone
Równocześnie zarządca kolejowej infrastruktury poinformował, że przygotowuje zmiany w regulacjach, które mają zapobiec podobnym zdarzeniom w przyszłości, w szczególności blokowaniu przepustowości na liniach o ograniczeniach eksploatacyjnych wynikających z realizowanych inwestycji.
Do sprawy odniosło się też PKP Intercity, które z „głębokim zaniepokojeniem i oburzeniem przyjmuje decyzję prywatnego przewoźnika o odwołaniu dużej liczby pociągów na zaledwie kilka dni przed planowanym odjazdem, na które pasażerowie zdążyli już zakupić bilety”. Spółka ocenia skalę i moment tej decyzji jako „skrajnie nieodpowiedzialne”, podkreślając, że skutki bezpośrednio odczują podróżni w newralgicznym okresie świątecznym.
Według PKP Intercity, anulowanie łącznie 1080 kursów oznacza utratę nawet 250 tys. miejsc oraz gwałtowne ograniczenie siatki połączeń między największymi polskimi miastami. Przewoźnik wskazuje, że decyzje podejmowane trzy dni przed planowanym odjazdem pozostawiają pasażerów bez realnej alternatywy dotarcia do rodzin na święta.
PKP Intercity wskazuje, że od dawna ostrzegało przed ryzykiem wycofania się „niedoświadczonych przewoźników”, co mogłoby pozostawić pasażerów bez możliwości przejazdu. „Dziś to ryzyko w pełni się zmaterializowało” – podkreśliła spółka. Jej zdaniem, takie działania „poważnie podważają zaufanie do kolei jako stabilnego środka transportu” i destabilizują system kolejowy.
RegioJet zapewni mniej połączeń niż obiecywał
W czwartek czeski przewoźnik RegioJet poinformował, że zacznie działalność w Polsce 14 grudnia, czyli wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy na kolei, ale z mniejszą liczbą kursów niż pierwotnie zapowiadał. Zamiast sześciu par pociągów na trasach Kraków–Warszawa będą trzy połączenia dziennie, a kolejne zostaną uruchomione „stopniowo w najbliższych tygodniach”.
RegioJet poinformował też, że od 14 grudnia ogranicza również skalę startu swoich połączeń pomiędzy Warszawą a Trójmiastem.
To nie pierwsze opóźnienie z wprowadzaniem pociągów RegioJet w Polsce. Pod koniec listopada przewoźnik po zapowiedziach nowych połączeń, poinformował że debiut relacji Warszawa–Poznań przesunięty został na 1 lutego 2026 r. Tymczasem jeszcze we wrześniu spółka zapowiadała sześć par połączeń na tej trasie w nowym rocznym rozkładzie jazdy.
RegioJet jest kolejnym czeskim przewoźnikiem wzmacniającym swoją obecność na polskim rynku. W sierpniu Leo Express zapowiedział, że od 1 marca 2026 r. przedłuży trasę Praga–Kraków do Warszawy, obsługując ją dwa razy dziennie.
Rozwój działalności RegioJet w Polsce odbywa się w atmosferze sporu z PKP Intercity. Na początku listopada czeski portal branżowy Z dopravy opublikował oświadczenie spółki zapowiadające skargę do Komisji Europejskiej.
RegioJet zarzuca polskim spółkom kolejowym powiązanym z Grupą PKP m.in. utrudnianie finalizacji zakupu obiektu za ponad 55 mln zł, odmowę udostępnienia powierzchni reklamowych na dworcach oraz spowalnianie tras w rozkładach jazdy względem połączeń PKP Intercity. Spółka twierdzi także, że pracownikom PKP Intercity zabrania się podejmowania pracy dla konkurencyjnego przewoźnika.
PKP Intercity w odpowiedzi podkreśliło, że działa w sposób transparentny, zgodny z przepisami oraz standardami etycznymi.
