Czytasz dzięki

PPK wciąż słabo znane

opublikowano: 05-10-2020, 22:00

Młodzi pracownicy nie są tak zainteresowani dodatkowym oszczędzaniem na emeryturę jak ich starsi koledzy — wynika z badania ADP.

Prawie 30 proc. ankietowanych polskich pracowników deklaruje, że nie słyszało o dodatkowym systemie oszczędzania na emeryturę w Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK), mimo że pierwszy etap jego wdrażania nastąpił przed rokiem. Nieco więcej osób, bo 53 proc. respondentów twierdzi, że o programie wie niewiele — wynika z badania firmy ADP „Workforce view 2020”. Pierwsze grupy ubezpieczonych,zatrudnionych w dużych firmach (liczących od 250 do 500 pracowników), objęto PPK na początku lipca 2019 r.

Drugi etap rozpoczął się w styczniu 2020 r. Ze względu na pandemię koronawirusa połączono go z trzecim i w obu zawieranie umów o udział w programie ma trwać do 27 października. 28 proc. respondentów z dużych przedsiębiorstw deklaruje, że wie o systemie PPK bardzo dużo, a 55 proc. uważa, że ich wiedza jest niewielka. Najgorzej pod tym względem jest u mikroprzedsiębiorców zatrudniających do 9 osób. 40 proc. badanych pracujących w mikrofirmach deklaruje, że w ogóle nie słyszało o programie. Nie zna go także ponad 35 proc. ankietowanych pracowników z przedsiębiorstw liczących 55-99 osób.

Wolimy to, co sprawdzone

— Po pierwszym etapie wdrażania PPK jedynie 40 proc. pracowników zdecydowało się na oszczędzanie w ramach tego programu. Wynika to prawdopodobnie nie tylko z mniejszego zaufania do reform ogółem, bo wolimy to, co dobrze znamy i co jest sprawdzone, ale także ze złożoności programu. Wieloetapowość i niejasności związane ze zmianą wpłat, transferem pieniędzy czy rezygnacją z udziału w PPK skutecznie odstraszyły pracowników — mówi Anna Barbachowska, szefowa pionu zarządzania zasobami ludzkimi w ADP Polska.

Zwraca jednak uwagę, że uczestnictwo w programie, a także stopień wiedzy o nim zależą w dużej mierze od zaangażowania pracodawców w informowanie na ten temat.

— Jak wynika z naszego badania, nie wywiązali się oni najlepiej z tego zadania, ograniczając się do poinformowania pracowników o możliwości przystąpienia do programu — komentuje Anna Barbachowska.

Młodzi: nas to nie dotyczy

Najlepiej zorientowani są starsi pracownicy. Ponad 78 proc. badanych w wieku 45-54 lata deklaruje, że słyszało o tym systemie. Podobnie twierdzi 84 proc. respondentów mających 55 i więcej lat. Najmniejszą świadomość mają zatrudnieni z pokolenia Z, czyli grupy wiekowej 18- 24 lata — aż 42 proc. z nich nie słyszało o PPK. Według Anny Barbachowskiej niewielkie zainteresowanie i mała wiedza o programie wśród młodszych osób mogą wynikać z przekonania, że kwestia ta dotyczy ich w mniejszym stopniu — że dla nich za wcześnie na myślenie o odkładaniu na bezpieczną starość. Wolą inwestować w swoją najbliższą przyszłość i zarabiać jak najwięcej.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane