Liczba otrzymywanych CV nie przekłada się na ich jakość, dlatego dla zwerbowania prawdziwych talentów przedsiębiorcy nie mogą zapominać o tworzeniu dobrego wizerunku firmy jako pracodawcy. Employer branding – tak nazywane są działania podejmowane przez przedsiębiorstwa, służące budowaniu wizerunku firmy jako najlepszego miejsca pracy zarówno wśród obecnych, potencjalnych jak i byłych pracowników oraz wśród głównych partnerów biznesowych i klientów. Termin ten powstał już na początku XXI w., ale w ciągu dekady zdobywa coraz większą popularność.
- Dzieje się tak głównie ze względu na zmianę zależności pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, która odchodzi od modelu podporządkowania, zmierzając w kierunku relacji partnerskich. Firmy wiedzą, że zatrudnieni ludzie znacznie wpływają na budowanie przewagi konkurencyjnej firmy na rynku, a pracownicy są świadomi swojej wartości. Dzięki temu przy wyborze pracy nie decydują się na pierwszego lepszego pracodawcę, tylko starają się dobrać miejsce zatrudnienia zgodne ze swoimi oczekiwaniami i wartościami. Tym samy pracodawcy zależy na posiadaniu jak najlepszego wizerunku, który pomoże zwerbować wartościowych pracowników” – mówi Joanna Bielecka-Gajos, brand manager Start People Professionals, Agencji Pracy i Doradztwa Personalnego.
Porządek we własnym ogródku
Według raportu Deloitte „Pierwsze kroki na rynku pracy” jednym z głównych źródeł nieformalnej, ale bardzo wiarygodnej informacji o firmie są jej obecni pracownicy. Ich znajomi są potencjalnymi kandydatami do pracy, gdyż zazwyczaj reprezentują podobny poziom wykształcenia i doświadczenia.
- Zawsze staramy się wypełniać wolne stanowiska najlepszymi ekspertami, zwracając jednocześnie uwagę na dopasowanie profilu osoby do naszej kultury organizacyjnej. Chcemy zachować zdrowy balans pomiędzy rekrutacjami zewnętrznymi i wewnętrznymi. Część wolnych stanowisk jest wypełniania w drodze promocji najlepszego pracownika, ale równie często wysyłamy też otwarte wewnętrzne ogłoszenia rekrutacyjne. Jednocześnie zawsze patrzymy co dzieje się na rynku i staramy się pozyskiwać najlepszych kandydatów, którzy mogliby wnieść do naszej firmy najlepsze praktyki i standardy – zauważa Katarzyna Sejwa odpowiedzialna za HR w grupie farmaceutycznej Sandor.
Wyniki raportu pokazują, że jednym z najważniejszych aspektów, decydujących o atrakcyjności pracy jest możliwość rozwoju zawodowego.
- Jasno określona ścieżka kariery działa niezwykle motywująco na pracownika. Można to osiągnąć również dzięki angażowaniu pracowników w interesujące projekty, czy też zapewniając dostosowany do jego potrzeb system szkoleniowy” – mówi Joanna Bielecka-Gajos.
To właśnie rozwijające projekty, bogata oferta szkoleniowa oraz dobra atmosfera są najważniejszymi czynnikami przy wyborze pierwszej pracy. W firmie Sandor powstaje ‘Pracownicza Rada Doradcza’ (Diversity & Inclusion Council), która we współpracy z działem HR będzie przygotowywać działania mające na celu tworzenie przyjaznego miejsca pracy.
- Jesteśmy otwarci na dialog z pracownikami i wdrażanie rozwiązań, które spowodują, że będzie nam się pracowało lepiej, sympatyczniej, a jednocześnie efektywnie. Dodatkowo realizujemy szkolenia w oparciu o indywidualne potrzeby rozwojowe – dodaje Katarzyna Sejwa.
Wizerunek w wirtualnym świecie
Wizerunek pracodawcy opiera się nie tylko na działaniach wewnętrznych. Równie ważna jest odpowiednia komunikacja z otoczeniem zewnętrznym. Raport Deloitte potwierdza tezę, że firmy, które są znane z mediów i mają wysoki prestiż, są wymarzonymi pracodawcami. Uważa tak 64 proc. respondentów badania. Warto zauważyć, że za najważniejsze medium, będące głównym źródłem informacji o firmie uważa się Internet.
- Obecnie nie ma już chyba firm, które nie mają swoich stron internetowych. Coraz więcej z nich rozbudowuje strony poświecone karierze. Znajdziemy tam już nie tylko ogłoszenia rekrutacyjne, ale również wypowiedzi pracowników, krótkie reportaże ‘z życia firmy’, a nawet filmy ze spotkań integracyjnych. Jednak jeszcze nie wiele firm decyduje się na półformalną komunikację, np. za pośrednictwem portali społecznościowych, a taka inicjatywa, jeśli tylko jest odpowiednio prowadzona, przynosi długotrwałe efekty. Dodatkowym plusem są niewielkie koszty prowadzenia działań w Internecie – twierdzi Joanna Bielecka-Gajos.
Niezależnie od wybranych narzędzi budowania wizerunku pracodawcy „z wyboru” najważniejsze jest przekazywanie wiarygodnych i zgodnych z rzeczywistością informacji. W sytuacji, gdy pracodawca dopuści się nawet najmniejszej nieścisłości, musi liczyć się z tym, że pracownicy bardzo szybko zaczną dyskredytować organizację, a efekt będzie odmienny od zakładanego.
Pracodawca z wizerunkiem
Pomimo wysokiej stopy bezrobocia oraz dużej ilości kandydatów na rynku pracy, pracodawcy mają problemy ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników.