Kiedy w lutym pisaliśmy, że Raiffeisen sprzedaje biznes terminalowy, ludzie z banku w nieoficjalnych rozmowach nie zaprzeczali, ale zastrzegali, że rozpatrywane są różne scenariusze. Taki, jaki został zrealizowany, mało kto by przewidział. Raiffeisen Polbank i Evo Payments wydały w środę komunikat, że zawierają partnerstwo strategiczne, w ramach którego bank przekaże biznes terminalowy do wydzielonej spółki. Udało nam się poznać nieco szczegółów.
Z informacji „PB” wynika, że od jesieni ubiegłego roku Raiffeisen zastanawiał się, co zrobić z około 10 tys. terminali przejętych razem z Polbankiem. To ciekawy biznes i dobry sposób na nawiązanie i utrzymanie relacji z klientem, ale Raiffeisen nie jest specjalistą w tej dziedzinie i nie był w stanie zaoferować usług, jakie mają w ofercie profesjonalni agenci rozliczeniowi.
Z podobnego założenia wyszedł dwa lata temu PKO BP, właściciel eService, który sprzedał ponad połowę udziałów w spółce amerykańskiemu inwestorowi branżowemu Evo Payments, zawierając z nim wieloletni układ o strategicznej współpracy. Wartość umowy Evo Payments z Raiffeisenem nie została ujawniona. PKO BP za 66 proc. akcji eService dostał 113 mln USD. Raiffeisen zaprosił wszystkich liczących się na tym rynku do rozmów, spotykając się z dużym zainteresowaniem inwestorów. Ostatecznie przy stole zostali tylko Amerykanie, którzy wykazali się tak dużą determinacją, że postanowili wejść w alians z Raiffeisenem, mimo że austriacki właściciel niespodziewanie wystawił bank na sprzedaż.
Pomimo niepewności związanej z roszadą właścicielską strony podpisały wieloletnią umowę o dość ciekawej konstrukcji. Raiffeisen sprzedaje biznes terminalowy spółce, której właścicielem będzie… eService. Obecność agenta w tej układance ma charakter czysto techniczny, polegający na obsłudze klientów Raiffeisena na zasadzie white label. Po sprzedaży nadal pozostaną klientami banku, który będzie pobierał wynagrodzenie od Evo za każdego aktywnego akceptanta. Także oferta z zakresu usług terminalowych nowej spółki będzie obrandowana logo Raiffeisena.
Na koniec wreszcie bank tak jak teraz będzie pozyskiwał klientów zainteresowanych przyjmowaniem płatności kartowych. Liczy, że dzięki sojuszowi z Evo będzie mógł wyjść z ofertą do dużych firm, do których wcześniej nie miał szans się dostać. Determinacja Amerykanów, żeby domknąć transakcję z Raiffeisenem, wynika z tego, że umowa obejmuje również rynek czeski, a w przyszłości — być może — inne rynki, na których działa Raiffeisen International (zaliczają się do nich wszystkie kraje naszego regionu).
Dla Evo jest to już kolejna transakcja w Europie. Inwestor, który trzy lata temu nie miał tu żadnego biznesu, rozwija się błyskawicznie. Prowadzi już działalność w Portugalii, Niemczech, a w Polsce jest większościowym akcjonariuszem lidera rynku terminalowego. eService obsługuje już ponad 100 tys. POS-ów. © Ⓟ