Toyota zwalnia tempo w Japonii, ale bije rekordy na rynkach zagranicznych

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-09-29 07:31

Globalna sprzedaż Toyoty w sierpniu osiągnęła rekordowy poziom dzięki popytowi w USA i Chinach. Wynik został jednak przyćmiony przez dwucyfrowy spadek na rodzimym rynku.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Toyota Motor wraz ze spółkami zależnymi – Daihatsu Motor i Hino Motors – sprzedała w sierpniu 2025 r. ponad 900 tys. samochodów. To wzrost o nieco ponad jeden procent rok do roku. Szczególnie mocno rosła sprzedaż poza Japonią – o prawie cztery procent – co pozwoliło koncernowi ustanowić nowy miesięczny rekord. Na rodzimym rynku sytuacja była znacznie trudniejsza: tam sprzedaż spadła o ponad 10 proc.

Produkcja Toyoty również utrzymała się na wysokim poziomie, sięgając blisko 838 tys. egzemplarzy, czyli o prawie 4 proc. więcej niż rok wcześniej.

Hybrydy w górę, Japonia w dół

Największy producent samochodów na świecie notował w ostatnich miesiącach stabilny wzrost na większości rynków, napędzany popularnością hybryd benzynowo-elektrycznych. W samych Stanach Zjednoczonych sprzedaż marek Toyota i Lexus zwiększyła się w sierpniu o niemal 14 proc., jednak w Japonii spadła aż o 12 proc.

Dynamicznie rozwija się także segment aut elektrycznych. Sprzedaż samochodów zasilanych bateriami wzrosła globalnie o 35 proc. i wyniosła 17 tys. sztuk. W Japonii nabywców znalazło jednak zaledwie 18 takich pojazdów.

Presja ceł i korekta prognoz

Pomimo solidnych wyników sprzedaży, Toyota obniżyła w sierpniu prognozy finansowe. Koncern ostrzegł, że z powodu amerykańskich ceł na importowane auta i części – wynoszących obecnie 15 proc. – jego zysk operacyjny w roku fiskalnym zakończonym w marcu 2026 roku wyniesie około 3,2 biliona jenów. To mniej niż wcześniejsze szacunki na poziomie 3,8 biliona jenów. Potencjalna strata względem pierwotnych założeń sięga 1,4 biliona jenów, czyli 9,5 miliarda dolarów.

Nowa strategia dla Lexusa

Równolegle Toyota zmienia strukturę produkcji swojej marki premium. Do tej pory samochody Lexus powstawały w dwóch amerykańskich zakładach – w Kentucky (sedany ES) i w Indianie (SUV-y TX). Zgodnie z nową strategią, produkcja pozostanie tylko w zakładzie w Indianie, a większa część montażu modeli premium zostanie przeniesiona do Japonii.

Decyzja ta jest związana z nowym porozumieniem handlowym między USA a Japonią. Zgodnie z lipcową umową Stany Zjednoczone obniżą cła na japońskie samochody z 27,5 do 15 proc., a Japonia w zamian zainwestuje na amerykańskim rynku 550 miliardów dolarów. Nowe stawki weszły w życie 16 września.