Ponad połowa ankietowanych firm stwierdziła, że warunki w ich branży pogorszyły się w 2023 roku, podczas gdy jedynie 32 proc. prognozuje poprawę sytuacji w 2025 roku – jest to najniższy wynik od początku prowadzenia badań w 2007 roku.
Niemcy pozostają największym europejskim partnerem handlowym Chin, a kluczowe inwestycje w Państwie Środka prowadzą m.in. Volkswagen, BMW oraz dostawca części motoryzacyjnych Bosch.
Raport niemieckiej izby został opublikowany dzień po podobnym badaniu przeprowadzonym przez Brytyjską Izbę Handlową, które również wskazywało na spadek optymizmu wśród zagranicznych firm operujących w Chinach.
Bezpośrednie inwestycje zagraniczne, będące miernikiem zaufania do rynku chińskiego, stanowią jedynie 3 proc. całkowitych inwestycji w Chinach i spadają już drugi rok z rzędu.
Z raportu wynika, że dla 87 proc. z 51 proc. firm planujących zwiększenie inwestycji w Chinach w ciągu dwóch lat głównym motywem jest potrzeba utrzymania konkurencyjności wobec lokalnych przedsiębiorstw. To wzrost o osiem punktów procentowych rok do roku.
Z najnowszych danych wynika ponadto, że w październiku import części i komponentów wykorzystywanych w produkcji wyrobów gotowych spadł po raz ósmy z rzędu. Jednocześnie po raz pierwszy od siedmiu miesięcy odnotowano wzrost liczby nowych zamówień.
Niemiecka Izba Handlowa wezwała Berlin do większego zaangażowania w relacje z Chinami oraz do rewizji dotychczasowej strategii wobec tego kraju. Organizacja podkreśliła, że Niemcy powinny skupić się na wspieraniu lokalizacji produkcji w Chinach, zamiast koncentrować się na eksporcie na tamtejszy rynek.
W październiku Niemcy sprzeciwiły się planom Komisji Europejskiej dotyczącym wprowadzenia ceł na chińskie pojazdy elektryczne, które mogłyby sięgać nawet 45,3 proc. Niemieccy producenci samochodów obawiają się, że takie działanie mogłoby wywołać odwet ze strony Chin, w tym wprowadzenie wyższych ceł na importowane pojazdy spalinowe z dużymi silnikami, co szczególnie dotknęłoby niemieckie marki.
Z najnowszych danych dotyczących aktywności fabryk wynika, że import części i komponentów używanych do produkcji gotowych wyrobów spadł ósmy miesiąc z rzędu w październiku. Mimo to liczba nowych zamówień wzrosła po raz pierwszy od siedmiu miesięcy.