Siemens: najpierw zamówienia, potem inwestycje w tabor

Cezary Pytlos
opublikowano: 15-01-2001, 00:00

Siemens: najpierw zamówienia, potem inwestycje w tabor

Siemens nie wyklucza kapitałowego zaangażowania w krajowe podmioty z branży kolejowej. Warunkiem jest jednak otrzymanie zamówień na unowocześnienie taboru szynowego oraz sieci trakcyjnych komunikacji miejskiej i kolejowej.

Firma Siemens startuje w dwóch przetargach na tramwaje. Pierwszy przewiduje dostawę 57 pojazdów dla Szczecina, Wrocławia i Poznania, drugi — 60 dla Warszawy.

— W przypadku trzech pierwszych miast zostaliśmy zakwalifikowani do drugiego etapu. Na to samo liczymy w przypadku Warszawy — mówi Ireneusz Suwalski, dyrektor biura techniki transportowej Siemensa.

Szacuje się, że kontrakt dla trzech miast wart jest 285-400 mln zł, zaś dla Warszawy poprzeczkę ustawiono nieznacznie wyżej, bo na poziomie 300-420 mln zł. O lukratywne kontrakty z Siemensem konkurować będą rywale od dawna obecni na krajowym rynku — Adtranz Pafawag Wrocław, Alstom Konstal Chorzów oraz Bombardier. Siemens zabiega również o kontrakty dla PKP. Jak deklarują przedstawiciele firmy, propozycja obejmuje kilka projektów elektrotechnicznego unowocześnienia trakcji kolejowej, jak również modernizacji zużytych lokomotyw.

W ślad za kontraktami mogą pójść inwestycje kapitałowe. Siemens zainteresowany jest zakupem od NFI Foksal oraz innych funduszy akcji ZNTK Mińsk Mazowiecki.

— Zainteresowani jesteśmy przejęciem większościowego pakietu akcji tej firmy — deklaruje Karol Romanowski, prezes Siemensa.

Nieoficjalnie wiadomo, że byłby to wydatek minimum 4 mln zł. O przejęcie tej firmy stara się także Adtranz — właściciel wrocławskiego Pafawagu. Nie jest jednak wykluczone, że będzie musiał porzucić pomysł przejęcia mińskiego przedsiębiorstwa. Podobnie jak kanadyjski Bombardier, może zostać zmuszony do wycofania się z planów zakupu Fabryki Pojazdów Szynowych, należącej do Hipolita Cegielskiego Poznań. Taki scenariusz jest prawdopodobny, gdyż Adtranz jest u progu przejęcia właśnie przez Bombardiera, co napotyka pewne opory Komisji Europejskiej, obawiającej się zmonopolizowania rynku na Starym Kontynencie przez połączone przedsiębiorstwa.

— Nie wykluczamy, że wtedy podejmiemy starania o przejęcie FPS Poznań — twierdzi Ireneusz Suwalski.

Przedstawiciele koncernu nie ujawniają jednak kwot, jakie są skłonni zainwestować. Do września 2000 roku inwestycje macierzystego koncernu (Siemens AG) w Polsce zamknęły się kwotą okolo 150 mln EUR (585 mln zł).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Siemens: najpierw zamówienia, potem inwestycje w tabor