Choć Solidstudio ma siedzibę w Polsce, przez lata skupiało się niemal wyłącznie na eksporcie technologii. Teraz oficjalnie rozpoczyna działalność komercyjną na rodzimym rynku. Pierwszym nabywcą produktów Solidstudia w Polsce został GreenWay, największy operator infrastruktury ładowania w kraju. Wchodzi na polski rynek z gotowym know-how z najbardziej rozwiniętych rynków e-mobility.
Solidstudio powstało w 2017 r. z inicjatywy Pawła Małkowiaka i jego wspólników. Firma zaczynała jako klasyczny software house oferujący usługi wytwarzania oprogramowania dla firm z różnych branż. Przełom nastąpił, kiedy zespół zaczął eksplorować sektor elektromobilności, który dopiero raczkował nawet w bardziej rozwiniętych gospodarkach.
– Wszyscy skupiali się wówczas na twardej infrastrukturze. Software był traktowany po macoszemu. Zidentyfikowaliśmy niszę i zaczęliśmy tworzyć systemy, które dziś są podstawą funkcjonowania operatorów stacji - mówi Paweł Małkowiak, prezes Solidstudia.
40 tys. stacji
Dziś Solidstudio to firma w pełni produktowa. Jej platforma obsługuje ponad 40 tys. stacji ładowania w kilkudziesięciu krajach na trzech kontynentach – od USA, przez Afrykę i Azję, aż po główne rynki europejskie: Francję, Niemcy, Wielką Brytanię czy Hiszpanię. Z jej rozwiązań miesięcznie korzysta ponad 200 tys. kierowców aut elektrycznych. Wśród klientów są m.in. francuski operator IECharge, który zarządza 500 ultraszybkimi stacjami, czy brytyjski Connected Kerb – operator sieci aż 9 tys. punktów.
Solidstudio dostarcza kompletną platformę dla dwóch typów elektromobilnych graczy. Pierwszym są operatorzy stacji ładowania, którzy dzięki oprogramowaniu mogą zarządzać infrastrukturą, monitorować pracę urządzeń, raportować dane, integrować się z innymi systemami i udostępniać sieć dostawcom usług ładowania. Drugim typem klientów są dostawcy aplikacji i kart dla kierowców. Solidstudio dostarcza platformę white-label, która pozwala klientom uruchomić własną aplikację dla użytkowników końcowych.
– W elektromobilności oprogramowanie jest swego rodzaju klejem łączącym inwestycję z użytkownikiem końcowym. A to oznacza, że musi być stabilne, bezpieczne i elastyczne. Nasze rozwiązania to nie pojedyncze aplikacje, lecz kompleksowy ekosystem cyfrowy - podkreśla Paweł Małkowiak.
Jego firma zamierza aktywnie pozyskiwać nowych klientów w Polsce.
- Ale nie będziemy się ograniczać tylko do współpracy z dużymi operatorami. Właśnie uruchamiamy nową usługę - Solid Charge. To gotowa platforma integracyjna stworzona z myślą o właścicielach mniejszych sieci stacji. Usługa dostępna będzie w modelu SaaS, z niskim progiem wejścia - zdradza Paweł Małkowiak.
Dzięki Solid Charge operatorzy zyskują dostęp do gotowego ekosystemu – w pełni funkcjonalnej platformy do zarządzania stacjami ładowania, integracji z systemami billingowymi oraz aplikacji dla kierowców.
- Solid Charge ma obniżyć próg wejścia na rynek elektromobilności. Nie trzeba już budować własnej infrastruktury IT ani inwestować w drogi rozwój oprogramowania. Dla mniejszych graczy to szansa na szybki start, a dla klientów – na większy wybór i niższe ceny. Wchodzimy do Polski z doświadczeniem zdobytym na Zachodzie, by zaproponować coś sprawdzonego. Czasem trzeba zdobyć uznanie gdzie indziej, żeby zostać zauważonym u siebie. Polscy operatorzy stoją dziś przed szansą, by wejść w elektromobilność mądrze i od razu z najlepszymi narzędziami. My dostarczamy rozwiązania, które pozwalają operatorom wdrażać najnowocześniejsze funkcje znane z dojrzałych rynków, w tym Plug & Charge, zaawansowaną obsługę użytkownika i przyjazny interfejs, wygodne metody płatności, nawigację, elastyczne integracje – mówi Paweł Małkowiak.
Usługa Solid Charge jest obecnie testowana w Polsce, a jej pełne wdrożenie planowane jest na najbliższe tygodnie.
Debiut rynkowy Solid Charge, czyli rozwiązania integrującego wielu operatorów stacji ładowania, jest dobrą informacją dla kierowców samochodów elektrycznych w Polsce. Nasz sektor infrastruktury ogólnodostępnej jest bardzo rozdrobniony. Na rynku funkcjonują dziesiątki operatorów, co może utrudniać codzienne użytkowanie samochodów elektrycznych m.in. na skutek konieczności posiadania wielu różnych kart RFID czy aplikacji mobilnych. Integracja rynku ma istotne znacznie, zwłaszcza w kontekście prognozowanego, bardzo dynamicznego rozwoju elektromobilności. Szacujemy, że w okresie najbliższych pięciu lat liczba ogólnodostępnych punktów w Polsce wzrośnie z obecnych ok. 10 tys. do ponad 60 tys. Wdrożenie Solid Charge w Polsce może przyczynić się do usprawnienia funkcjonowania ekosystemu e-mobility. Kluczowe będzie jednak zapewnienie rzeczywistej integracji z możliwie największą liczbą operatorów oraz wprowadzenie przejrzystych i konkurencyjnych modeli cenowych dla użytkowników końcowych.