Startuje nabór na dopłaty do wymiany tachografów. Przewoźnicy muszą działać szybko

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2025-11-27 12:34

Do rozdania jest ponad 300 mln zł, ale nie każdy dostanie dopłatę do wymiany tachografów. Zdecyduje kolejność zgłoszeń.

przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • od kiedy można składać wnioski o dofinansowanie obowiązkowej wymiany tachografów
  • jak to zrobić i jakie dokumenty przygotować
  • kto i do kiedy może ubiegać się o wsparcie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

1 grudnia 2025 r. o godz. 10:00 ruszy nabór wniosków o wsparcie finansowe za wymianę tachografów na inteligentne urządzenia najnowszej generacji.

Uwaga firmy transportowe - pośpiech wskazany

O środki z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) mogą się starać wszyscy przewoźnicy drogowi posiadający licencję wspólnotową. Wprawdzie wnioski można składać do 31 stycznia 2026 r., ale nie warto odkładać formalności, ponieważ o przyznaniu pomocy decyduje kolejność zgłoszeń.

- Łączna kwota do rozdysponowania to niemal 320 mln zł. Wynika z tego, że refinansowanie kosztów wymiany tachografów może objąć około 107 tys. pojazdów, przy założeniu, że dany przewoźnik otrzyma maksymalną kwotę dopłaty w wysokości 3 tys. zł za wymianę jednego urządzenia. W pierwszej kolejności każda firma otrzyma wsparcie finansowe na nie więcej niż 10 pojazdów. Jeśli pula środków nie zostanie wykorzystana w całości, środki zostaną następnie rozdzielone na pozostałą flotę, już bez limitu pojazdów. Złożone wnioski zostaną ocenione w ciągu 45 dni od zakończenia naboru - mówi Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń w Grupie Eurowag.

Warunki uzyskania refinansowania tachografów

O wsparcie mogą ubiegać się przewoźnicy drogowi osób i rzeczy, posiadający uprawnienia do wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych. Istotne jest, że pomoc finansowa przysługuje przedsiębiorcom, którzy dokonali wymiany tachografów między 21 sierpnia 2023 r. a 17 listopada 2025 r.

- Przewoźnicy wykonujący przewozy międzynarodowe musieli wymienić tachografy do 18 sierpnia 2025 r. Z naszych badań wynika, że na niecały miesiąc przed tym terminem co czwarty pojazd nie miał jeszcze nowego urządzenia. W pewnym stopniu wpływały na to kwestie finansowe, z braku dofinansowania firmy musiały pokrywać koszty z własnych środków. Wkrótce będą mogły odzyskać część tej kwoty — mówi Mateusz Włoch.

Proces składania wniosków o refundację

Przewoźnicy będą składać wnioski elektronicznie, opatrując je kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Formularz zostanie udostępniony na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wszystkie dalsze etapy, w tym podpisanie umowy i wypłata środków, również zostaną przeprowadzone elektronicznie.

Choć ostateczna forma wniosku nie została jeszcze opublikowana, wiadomo, że przewoźnicy będą zobowiązani podać m.in.: nazwę firmy lub imię i nazwisko, adres siedziby lub zamieszkania, numer NIP lub REGON, numer licencji wspólnotowej, numer teczki przewoźnika w systemach Głównego Inspektora Transportu Drogowego oraz dane osoby uprawnionej do reprezentowania przedsiębiorcy.

Konieczne będą także informacje dotyczące wymiany tachografu, w tym: numer rejestracyjny pojazdu, numer identyfikacyjny zainstalowanego tachografu oraz dane instalatora lub warsztatu, który dokonał montażu. W formularzu znajdzie się również pole na numer rachunku bankowego do wypłaty środków. Do wniosku trzeba będzie dołączyć faktury potwierdzające koszty związane z wymianą urządzenia.