Strabag wyrusza na prowincję

Katarzyna Kapczyńska
opublikowano: 10-08-2009, 07:51

Po 2013 r. przyhamują wielkie budowy, dlatego numer jeden w kraju schyli się po kontrakty regionalne. Małe firmy, drżyjcie!

Jeszcze niedawno Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) z euforią informowała o liberalizacji warunków przetargowych, by dopuścić do nich mniejsze przedsiębiorstwa. Światowy kryzys spowodował, że do walki o polskie drogi stanęły nie tylko polskie firmy lokalne, ale także duzi gracze z całego świata. Jakie są skutki? Duże firmy działające na naszym rynku od lat nie tylko nie oddają pola, ale zaczynają — tak na wszelki wypadek — budować pozycję na rynku lokalnym. Małe firmy regionalne się niepokoją.

Przykładem firmy, która chce walczyć o lokalne zlecenia, jest Strabag. To zaskakujące, bo jej portfel dzięki zleceniu z Autostrady Wielkopolskiej na budowę trasy A2 Nowy Tomyśl — Świecko urósł jak na drożdżach. To najgrubszy portfel w całej naszej budowlance!

Megaportfel pozwała Strabagowi spać spokojnie przez najbliższe lata, ale firma wcale nie zamierza spocząć na laurach. Nadal będzie walczyć o kontrakty — duże i małe. Czemu tak duży gracz chce zabiegać o kontrakty regionalne?

— Do końca tego roku drogowa dyrekcja chce ogłosić większość przetargów na autostrady i drogi szybkiego ruchu. To bardzo dobrze. Będą one realizowane w latach 2010-13. Po 2013 r. nastąpi wyhamowanie, ale przecież jest cała sieć dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych, na których budowę i modernizację są i będą w przyszłości przeznaczane znaczące fundusze — uważa Paweł Antonik, prezes Strabag Polska.

Coraz częściej o mniejsze kontrakty, nie tylko drogowe zabiegają też inne duże firmy budowlane. Mniejsi gracze regionalni są przerażeni.

— Coraz częściej obserwujemy, że w przetargach lokalnych startują duże firmy międzynarodowe działające w Polsce od lat. Oferują bardzo niskie ceny. Tym warunkom firmy regionalne nie są w stanie sprostać i w rezultacie rodzinne przedsiębiorstwa mogą zostać wyeliminowane z rynku, ale duże firmy, dając niskie ceny, także nie przetrwają. Jeśli chcą tanio wygrywać kontrakty, niech dają dłuższe, nawet 20-letnie, gwarancje — uważa Robert Król, właściciel Multi Projektu, lokalnej firmy budowlanej działającej w Zachodniopomorskiem.

Więcej w poniedziałkowym Pulsie Biznesu.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane