Czytasz dzięki

Styczniowy zjazd aut

opublikowano: 19-02-2020, 22:00

Unijny rynek aut osobowych ostro hamuje. Liczba rejestracji nowych samochodów spadła w styczniu o 7,5 proc.

Na 27 rynkach UE (już bez Wielkiej Brytanii) zarejestrowano w styczniu 956,8 tys. nowych aut osobowych. Oznacza to 7,5-procentowy spadek w porównaniu ze styczniem 2019 r. Powodów upatruje się w zmianach podatkowych — w niektórych państwach przyspieszyły one rejestracje w grudniu. Do spadku sprzedaży przyczyniło się też osłabienie globalnych warunków gospodarczych oraz niepewność spowodowana wyjściem Wielkiej Brytanii z UE. Nie bez znaczenia jest też ograniczona dostępność aut niektórych producentów, wynikająca z obowiązujacych od początku roku nowych, restrykcyjnych norm emisji.

W rezultacie popyt na nowe samochody osobowe spadł w styczniu na czterech głównych rynkach UE. Największy spadek sprzedaży (o 13,4 proc.) zanotowała Francja, następnie Hiszpania (o 7,6 proc.), Niemcy (o 7,3 proc.) i Włochy (o 5,9 proc.). Co za tym idzie — tracili też producenci. Najbardziej spadła liczba rejestracji aut marki Mazda — aż o 32 proc. Spadek zanotowały jednak niemal wszystkie grupy producentów. Na plusie styczeń zakończyli tylko: Toyota Group (wzrost o 12,2 proc.), BMW Group (o 5,2 proc,), Mitsubishi (o 1,2 proc,.) i Hyundai Group (o 0,5 proc.).

W Polsce w styczniu zarejestrowano niespełna 39,5 tys. nowych aut osobowych, czyli o 14,1 proc. mniej niż rok temu. Doszło też do zmiany lidera — została nim Toyota. Urzędy komunikacji wydały tablice rejestracyjne dla 6,7 tys. aut tej marki (wzrost o 35,5 proc. r/r). Skoda, zeszłoroczny lider, zanotowała blisko 11-procentowy spadek sprzedaży. Tym samym z wynikiem 5631 rejestracji zajęła drugie miejsce. Na trzecim stopniu styczniowego podium jest Volkswagen (3955 rejestracji). Niemiecka marka również zanotowała spadek liczby rejestrowanych — o blisko 26 proc. Czy kolejne miesiące roku przyniosą zmianę ? Na razie nic tego nie zapowiada, przynajmniej w Polsce.

W drugim miesiącu tego roku (10 dni) na razie prowadzi Toyota (1764 rejestracji, wzrost o 28,7 proc. r/r), przed Skodą (1544, wzrost o 7,9 proc.) i Volkswagenem (975, spadek o 19,3 proc.). W sumie w ciągu 10 dni lutego zarejestrowano w Polsce 10,4 tys. nowych aut osobowych — o 3,7 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane