TP SA przejmuje kontrolę nad portalem Wirtualna Polska

opublikowano: 2001-05-22 10:01

A jednak Prokom i kierowana przez Pawła Rzepkę Telekomunikacja Polska dopięły swego. Po kilku miesiącach negocjacji ustalono, że do końca czerwca TP SA zostanie inwestorem strategicznym w portalu internetowym Wirtualna Polska i uzyska 50 proc. plus jedną akcję w kapitale zakładowym spółki przez nabycie części istniejących akcji oraz objęcie nowej emisji.

- Na podstawie uzgadnianych warunków, TP SA zamierza uzyskać kontrolę nad Zarządem i Radą Nadzorczą Wirtualnej Polski. Zamiarem TP SA jest jednakże zachowanie obecnego kierownictwa spółki, które, jak oczekuje TP S.A., będzie nadal rozwijać Wirtualną Polskę w perspektywie najbliższych kilku lat - czytamy w komunikacie Telekomunikacji.

Obecnie głównymi udziałowcami Wirtualnej Polski są Centrum Nowych Technologii (49 proc. akcji), Prokom Internet (40 proc.) i fundusz inwestycyjny Intela (6 proc.).

Wtorkowy komunikat oznacza, że Prokomowi udało się przekonać opór założycieli i dużych akcjonariuszy Wirtualnej Polski, wywodzących się z gdańskiego Centrum Nowych Technologii. Do niedawna nie kryli oni obaw przed wchłonięciem portalu przez TP SA.

Powstała w 1995 r. WP jest drugim, co do wielkości i udziału w rynku polskim portalem horyzontalnym. Z jej usług korzysta około 2 mln zarejestrowanych użytkowników. Według kwietniowego sondażu OBOP z portalu WP korzysta 27,7 proc. badanych, wobec 44,3 proc. korzystających z Onetu.

Jednak WP, zatrudniająca na etatach około 400 osób, miała kłopoty z rosnącymi kosztami. Niektórzy specjaliści i analitycy twierdzą, że model biznesu, który wybrała WP, nie sprawdził się, a największym błędem było budowanie wszystkich działów wewnątrz firmy zamiast kupowania treści i gotowych produktów na rynku.

Nic dziwnego, że już kilka miesięcy temu właściciele WP zaczęli szukać inwestora. W grę wchodziły zachodnie portale internetowe (które jednak gremialnie wycofały się z planów wchodzenia do Polski) oraz krajowi inwestorzy telekomunikacyjni i medialni (m.in. Agora).

TP SA miała dotychczas kłopoty z określeniem swojej strategii internetowej, koordynowanej przez spółkę TP Internet (niedawno zmieniono zarząd tej spółki). W portfelu internetowym Telekomunikacji są w tej chwili portal.pl - uważany za największe rozczarowanie wśród powstałych w ubiegłym roku portali horyzontalnych, oraz dwa serwisy finansowe (Pilot Finansowy i Parkiet). Zatem dla TP SA związek z wiodącym portalem internetowym może pozwolić na poważne wzbogacenie oferty.

- Oferowane przez TP SA usługi związane z internetem, usługi dostępowe i usługi komunikacyjne oraz usługi wymiany danych za pośrednictwem protokołów internetowych w połączeniu z zapewnianymi przez Wirtualną Polskę wiodącymi treściami internetowymi, usługami gospodarki elektronicznej i innymi usługami świadczonymi za pośrednictwem internetu zapewnią obu spółkom wzrost przychodów związany z efektem synergii oraz pozwolą na zajęcie wiodącej pozycji na polskim rynku internetowym - podała Telekomunikacja.

Doradcą finansowym TP SA jest w transakcji JP Morgan, a doradcą finansowym Wirtualnej Polski - ABN AMRO.

MK, MD