Urząd wszczął postępowanie, podczas którego
sprawdzi czy grecki bank EFG Eurobank Ergasias (w Polsce działający pod nazwą
Polbank) nie naruszył interesów konsumentów.
Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły cztery postanowienia w umowach kredytu
hipotecznego. Dwa z nich są tożsame z tymi znajdującymi się już w rejestrze
klauzul niedozwolonych. Pozostałe postanowienia, zdaniem UOKiK, mogą być
niezgodne z prawem bankowym.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Urząd wszczął postępowanie, podczas którego
sprawdzi czy grecki bank EFG Eurobank Ergasias (w Polsce działający pod nazwą
Polbank) nie naruszył interesów konsumentów.
Zastrzeżenia Urzędu wzbudziły cztery postanowienia w umowach kredytu
hipotecznego. Dwa z nich są tożsame z tymi znajdującymi się już w rejestrze
klauzul niedozwolonych. Pozostałe postanowienia, zdaniem UOKiK, mogą być
niezgodne z prawem bankowym.
Wątpliwości Urzędu wzbudziło postanowienie, które nieprecyzyjnie określało
sytuacje mogące być uznane za niedotrzymanie warunków umowy. W związku z tym,
konsument przez cały czas trwania umowy nie wiedział czy bank nie uzna, że
naruszył warunki umowy i np. jej nie rozwiąże.
Zdaniem Urzędu, sytuacje powodujące zastosowanie sankcji za naruszenie umowy
powinny być określone wyczerpująco i w sposób niebudzący wątpliwości. W opinii
UOKiK kwestionowane postanowienie, tożsame z zawartym już w rejestrze klauzul
niedozwolonych, kształtuje prawa i obowiązki konsumenta w sposób sprzeczny z
dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy.
W kolejnym z zakwestionowanych postanowień bank zastrzegał sobie prawo do
zmiany regulaminu, będącego integralną częścią umowy. Wątpliwości Urzędu
wzbudził brak określenia warunków, na podstawie których bank mógł to zrobić.
Zdaniem UOKiK, konsument powinien mieć zawsze możliwość kontrolowania zasadności
wprowadzanych zmian. W umowach z konsumentami warunki zmiany powinny być
sformułowane w taki sposób, aby bank nie mógł ich dokonywać według własnego
uznania i w dowolnie wybranym momencie.
UOKiK zakwestionował również klauzulę dotyczącą bankowego tytułu
egzekucyjnego, czyli oświadczenia, które określa działania podejmowane przez
bank w przypadku gdyby konsument zaprzestał spłacania kredytu. Zgodnie z tym
postanowieniem, tytułem egzekucyjnym obejmowane były również koszty związane z
windykacją należności. W związku z tym, Urząd sprawdzi, czy bank dopuszczał
wystawianie tytułu egzekucyjnego w szerszym zakresie niż dopuszczają to
przepisy.
Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Jedno z postanowień tożsame ze znajdującym się w rejestrze klauzul
niedozwolonych dotyczy niewłaściwego informowania o zmianie tabeli opłat i
prowizji. Z informacji jakie posiada Urząd wynika, że Polbank o zmianach opłat
zawartych w tabeli informował jedynie przez wywieszenie w banku. Zdaniem UOKiK,
konsument miał utrudniony dostęp do informacji. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca
zobowiązany jest doręczyć konsumentowi zmieniony wzorzec umowny, którym jest
tabela opłat i prowizji.
Urząd przypomina, że klauzule uznane przez sąd za niedozwolone są wpisywane
do rejestru
http://www.uokik.gov.pl/pl/ochrona_konsumentow/niedozwolone_klauzule/rejestr_klauzul_
niedozwolonych/ prowadzonego przez Prezesa UOKiK. Od tego momentu ich stosowanie
w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane.
Jeśli przedsiębiorcy mimo to będą ją stosowali, UOKiK może wszcząć
postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w
konsekwencji nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości do 10 proc.
ubiegłorocznego przychodu. Obecnie w rejestrze zawierającym ponad 1600
niedozwolonych klauzul - 93 dotyczą usług finansowych.
W razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, konsumenci mogą liczyć na
pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy organizacji
pozarządowych. Bezpłatne porady są udzielane pod numerem 0 800 800 008. Ponadto
konflikt z przedsiębiorcą nie zawsze oznacza konieczność wystąpienia na drogę
sądową.
Spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do
wysokości 8 tys. zł z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi
może rozstrzygać Arbiter Bankowy.