Usługi w Japonii spowolniły ekspansję, ale popyt krajowy pozostaje silny

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-09-03 06:14

W sierpniu aktywność w japońskim sektorze usług nieco wyhamowała, choć nadal utrzymywała się na wysokim poziomie. Firmy odnotowały solidny wzrost nowych zamówień, jednak po raz pierwszy od prawie dwóch lat zmniejszyły zatrudnienie.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według danych S&P Global, wskaźnik PMI dla usług w Japonii spadł w sierpniu 2025 r. do 53,1 pkt z 53,6 pkt w lipcu. Wynik utrzymał się powyżej kluczowego poziomu 50,0 punktów, co oznacza, że sektor nadal się rozwija. Ostateczny odczyt był też wyższy od wstępnego szacunku (52,7 pkt), choć tempo ekspansji osłabło względem poprzedniego miesiąca.

Nowe zamówienia rosną, eksport się kurczy

Silnym filarem sektora pozostał popyt krajowy. Liczba nowych zamówień ogółem wzrosła w sierpniu w najszybszym tempie od lutego. Jednocześnie zamówienia z zagranicy spadły w najszybszym tempie od ponad trzech lat, co pokazuje, że ożywienie gospodarcze w Japonii napędza głównie rynek wewnętrzny.

Zatrudnienie spada, rosną zaległości

Po raz pierwszy od września 2023 roku firmy usługowe ograniczyły zatrudnienie. Głównym powodem były rezygnacje pracowników. Spadek liczby etatów, przy jednoczesnym wzroście nowych zleceń, doprowadził do największego od ponad dwóch lat wzrostu zaległości w realizacji zamówień.

Inflacja kosztów ogranicza marże

Koszty nakładów w sierpniu gwałtownie wzrosły, a inflacja przyspieszyła po lipcowym spadku do najniższego poziomu od 17 miesięcy.

Usługi równoważą słabość przemysłu

Silna kondycja usług wspiera całą gospodarkę, równoważąc spowolnienie w sektorze przemysłowym. Wskaźnik PMI dla całej gospodarki Japonii, obejmujący usługi i produkcję, wzrósł w sierpniu do 52,0 pkt z 51,6 miesiąc wcześniej. Był to najszybszy wzrost ogólnej aktywności biznesowej od lutego.