Ustawowa zmiana urzędu bez VAT-R

Iwona JackowskaIwona Jackowska
opublikowano: 2016-02-03 22:00

Podatnicy, którzy muszą już rozliczać VAT w innych organach podatkowych, powinni też tam skorygować stare deklaracje.

Zmiana zasad właściwości urzędów skarbowych dla rozliczania podatku od towarów i usług (VAT) nie wymaga od przedsiębiorców ponownej rejestracji ani jej aktualizacji. Także gdy w związku z tym od nowego roku muszą składać deklaracje do innych niż dotychczas placówek. Do końca ubiegłego roku właściwość tych organów wynikała z art. 3 ustawy o VAT. Zależała przede wszystkim od miejsc wykonywania czynności nim opodatkowanych. Problem pojawiał się, gdy przedsiębiorca wykonywał je na terenie podlegającym więcej niż jednemu urzędowi. W takich przypadkach podatnik miał obowiązek rozliczać się z organem nadzorującym obszar, na którym znajduje się miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, jeśli jest osobą fizyczną, lub siedziba, gdy jest osobą prawną. Od tego roku sprawy te reguluje art. 17 Ordynacji podatkowej. Obowiązuje generalna zasada, że właściwość miejscowa organów podatkowych zależy od miejsca zamieszkania osób fizycznych prowadzących działalność i adresu siedziby osób prawnych i jednostek organizacyjnych niepodsiadających osobowości prawnej, a także spółek cywilnych. Ustawa o VAT określa właściwość organów dla sytuacji wyjątkowych, np. gdy przedsiębiorca nie ma stałego miejsca zamieszkania lub siedziby firmy w Polsce. W takim przypadkuVAT należy rozliczać w II Urzędzie Skarbowym Warszawa--Śródmieście. Tegoroczne zmiany dla części podatników oznaczają obowiązek rozliczania VAT i składania deklaracji w innych niż dotychczas urzędach. Dotyczy to także dokumentów i korekt odnoszących się do okresów rozliczeniowych, które upłynęły w ubiegłym roku.

— Wynika to z art. 18a ww. ustawy, dotyczącego zdarzeń, które nastąpią po zakończeniu roku podatkowego lub innego okresu rozliczeniowego i powodują zmianę właściwości miejscowej organu podatkowego. Zgodnie z tym przepisem, wszystkie deklaracje czy korekty sporządzane i składane po 1 stycznia 2016 r. muszą trafić do „nowych” urzędów — wyjaśnia Katarzyna Miazek z Tax Care. Nowe zasady nie wymagają składania w nowych dla podatników urzędach dokumentów rejestracyjnych dla potrzeb rozliczeń VAT. Przedsiębiorcy muszą dokonać rejestracji na formularzu VAT-R przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej VAT. Na druku tym aktualizują też dane podawane przy rejestracji, np. miejsce zamieszkania. — Aktualizacja jest konieczna także wtedy, gdy podatnik utraci prawo do zwolnienia z VAT bądź zrezygnuje z niego, a wcześniej zarejestrował się jako podatnik zwolniony z VAT. Ponadto przy zmianie metody rozliczeń z kwartalnych na miesięczne — przypomina Katarzyna Miazek. Na złożenie aktualizacji VAT-R podatnik ma 7 dni od zmiany danych. © Ⓟ