Od stycznia do końca czerwca wartość wyleasingowanych środków trwałych wyniosła 47,8 mld zł i była wyższa o 14,9 proc. w skali roku. Na koniec czerwca 2022 r. firmy leasingowe udzieliły łącznego finansowania na kwotę prawie 42 mld zł, a w skali roku spadek wyniósł 2,8 proc.
- Biorąc pod uwagę, jak wyglądała pierwsza połowa ubiegłego roku, jesteśmy z tego wyniku bardzo zadowoleni. Na początku roku nie spodziewaliśmy się dwucyfrowego wzrostu, prognozowaliśmy raczej 8-9 proc. – mówi Paweł Pach, przewodniczący Rady Związku Polskiego Leasingu.
Motorem branży w pierwszym półroczu były samochody osobowe, których udział w łącznym finansowaniu wyniósł aż 46,9 proc. Samochody ciężarowe stanowiły 23,3 proc., maszyny i urządzenia 25,2 proc., a pozostałe aktywa ok. 5 proc.
- Królem pierwszego półrocza jest samochód osobowy – wzrost finansowania sięgnął ponad 27 proc. Wygląda na to, że 22 mld zł finansowania w tej kategorii w pierwszej połowie roku to dopiero preludium. Bardzo dobrze ma się transport ciężki – wzrost wyniósł ponad 17 proc. Maszyny i urządzenia zanotowały spadek o 2 proc., ale jesteśmy przekonani, że w drugim półroczu zostanie on zniwelowany i kategoria zakończy rok na plusie – mówi Paweł Pach.
Taką wartość miał aktywny portfel leasingowy branży na koniec czerwca 2023 r. To o 13,7 proc. więcej niż rok wcześniej.
Powrót mocy
W pierwszej połowie roku ponad 52 proc. klientów firm leasingowych stanowili mikroprzedsiębiorcy (obroty do 5 mln zł rocznie), a 20 proc. mali przedsiębiorcy (obroty do 20 mln zł).
- Optymizmem napawa nas zmiana struktury klientów. Wracamy mocno do finansowania mikro- i małych przedsiębiorców. Zmniejszył się udział klientów korporacyjnych, choć warto podkreślić, że w 2022 r. udzieliliśmy im finansowania na ponad 80 mld zł – podkreśla Paweł Pach.
Klienci decydowali się głównie na leasing finansowo-operacyjny, czyli podstawowy produkt. Z prawie 48 mld zł zaledwie 6 mld zł stanowiła pożyczka leasingowa. Z tego produktu korzystały głównie firmy finansujące zakup maszyn i urządzeń.
Pozytywna perspektywa
ZPL prognozuje, że w całym 2023 r. wartość całego udzielonego finansowania będzie wyższa o 16 proc. niż rok wcześniej sięgnie łącznie 102,2 mld zł, w tym 12,48 mld zł (wzrost o 11 proc.).
- W kategorii pojazdów osobowych przewidujemy wzrost o 30 proc., a ciężkich - o 8,5 proc. W maszynach i urządzeniach też spodziewamy się wzrostu - może wynieść prawie 3 proc. – mówi Paweł Pach.
Tyle może wynieść wartość finansowania udzielonego przedsiębiorcom przez firmy leasingowe w 2023 r.
ZPL opiera przewidywania m.in. na optymistycznych prognozach dotyczących produkcji samochodów. Z czerwcowego badania IHS Markit wynika, że według deklaracji firm motoryzacyjnych liczba aut wyprodukowanych w tym roku wyniesie 86 mln (wzrost o 4,5 proc.), z tego 17,2 mln sztuk powstanie w europejskich fabrykach (wzrost o 8,8 proc. r/r).
Po zeszłorocznym kryzysie podaży nowych samochodów rynek motoryzacyjny wyraźnie odbija. Sprzedaż w salonach szybko rośnie - nie tylko w Polsce, ale w całej UE - choć na razie jest to efekt niskiej bazy. Według danych Samaru i ACEA, w pierwszym półroczu z polskich salonów wyjechało o 12,4 proc. więcej nowych aut osobowych niż przed rokiem - łącznie prawie 239 tys. W UE wzrost sięgnął prawie 18 proc.

