Wartość biznesu opartego na etyce

Adam Burak, dyrektor wykonawczy ds. komunikacji korporacyjnej PKN ORLEN
opublikowano: 23-09-2018, 22:00

Dynamiczne przemiany cywilizacyjne, błyskawicznie postępująca globalizacja, a także wzrastająca z roku na rok świadomość konsumencka w coraz większym stopniu wpływają na funkcjonowanie biznesu.

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu sukces i pozycje firmy określały wyniki finansowe, prowadzone inwestycje czy rozbudowa infrastruktury. Obecnie jest to wyłącznie tylko część czynników branych pod uwagę przy ocenie stanu przedsiębiorstwa. Coraz większą uwagę przykłada się bowiem do tego czy firma kieruje się w swoich działaniach kodeksem etycznym i jak to robi.

Na etykę w biznesie składa się wiele obszarów, takich jak: społeczna odpowiedzialność biznesu, wysokie standardy zatrudnienia, sposób komunikowania z klientami, partnerami biznesowymi oraz kontrahentami, styl zarządzania przedsiębiorstwem czy w końcu misja lub kierunek rozwoju, do osiągnięcia którego dąży firma. Współczesne przedsiębiorstwa, aby utrzymać się na rynku i odnosić sukcesy w swojej branży powinny patrzeć na rozwój wieloaspektowo, traktując etykę w biznesie jako jego ważne ogniwo. W ten sposób możliwy będzie rozwój środowiska biznesowego skupionego na zaspokajaniu ważnych potrzeb wszystkich grup, które je tworzą. Biznes oparty na wysokich standardach etycznych to prestiż i szereg możliwości rozwoju. Coraz częściej potencjalni, a także zatrudnieni pracownicy oczekują od firm czegoś więcej, niż finansowej gratyfikacji za wykonywaną przez nich pracę. Konsumenci wybierający dany produkt podejmują swoją decyzję w oparciu o zaufanie do marki oraz jej wizerunek. Partnerzy biznesowi natomiast chętniej połączą siły z tymi podmiotami, z którymi łączy je ta sama misja.

Prowadzenie prężnie rozwijającego się podmiotu to także duża odpowiedzialność w kontekście etycznym. Decyzje podejmowane w firmie mogą mieć znaczący wpływ na środowisko naturalne, nawyki konsumenckie, świadomość społeczną czy w końcu mogą wyznaczać standardy, za którymi będzie podążał rynek. Wiele firm na przestrzeni kilkudziesięciu lat wniosło niebagatelny wpływ w rozwój nauki i sportu, udzieliło wsparcia osobom wybitnie uzdolnionym, zmieniło społeczne postrzeganie ważnych problemów dzięki prowadzonym akcjom i kampaniom. Coraz częściej firmy angażujące się w budowanie kapitału społecznego stają się ośrodkami, w których spotyka się nauka, przełomowe technologie lub rewolucyjne rozwiązania.

Na to w jaki sposób przestrzegany jest kodeks etyczny zwraca się szczególną uwagę w przypadku dużych, globalnych korporacji. W Polsce odkilku lat widzimy pozytywne zmiany w funkcjonowaniu firm pod kątem przestrzegania kodeksu etycznego. Przedsiębiorstwem wyznaczającym standardy na naszym rynku jest PKN ORLEN, który od lat stawia sobie za cel zarządzanie w sposób pozwalający na zachowanie wysokich standardów etycznych. Wielkim wyróżnieniem było dla nas pięć tytułów The World’s Most Ethical Company przyznawanych rokrocznie przez amerykańskich ekspertów Ethipshere Institute. Zdajmy sobie sprawę, że jako jeden z liderów jesteśmy odpowiedzialni za pielęgnowanie oraz dalsze rozwijanie tych wartości. Zwłaszcza teraz, kiedy Koncern poszerza działania w międzynarodowej skali.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Adam Burak, dyrektor wykonawczy ds. komunikacji korporacyjnej PKN ORLEN

Polecane