Właściciele tasują banki

opublikowano: 01-01-2019, 22:00

Wszystko wskazuje na to, że 2019 r. będzie kolejnym rokiem trwającej od dekady konsolidacji sektora bankowego.

Od lata 2008 r., kiedy w trybie alarmowym BNP Paribas przejął zbankrutowany Fortis Bank, a wraz z nim biznes w Polsce, z rynku zniknęło ponad 10 bankowych brandów. Dzisiaj wciąż działa 14 banków, jednak te od numeru osiem w dół coraz mniej liczą się w walce o klienta. Przesądzony wydaje się los banków spoza pierwszej dziesiątki, choć nie wszystkich. Otwarte jest pytanie, co państwo zrobi z małymi instytucjami, które kontroluje: BOŚ Bankiem i Bankiem Pocztowym. Z biznesowego punktu widzenia ich istnienie nie ma sensu, gdyż nie są w stanie wygenerować godziwego zwrotu na kapitale. Wątpliwe, by w roku wyborczym rząd zdecydował się zlikwidować BOŚ poprzez przeniesienie części biznesu do Aliora i BGK. Nie wiadomo, co z Pocztowym zrobi Poczta, natomiast opowieści zarządu banku, że może on powtórzyć sukces pocztowych kas we Francji i we Włoszech można włożyć między bajki. Być może w roli partnera strategicznego wystąpi Alior, który — jak wynika z naszych informacji — miałby, według zamysłów ludzi premiera Mateusza Morawieckiego, odegrać rolę narodowego integratora rynku bankowego, a docelowo stworzyć trzecią, po PKO BP i Pekao, państwową grupę bankową. W tych planach Alior miałby dostarczać platformę IT, produkty i know-how sektorowi banków spółdzielczych, których pogarszająca się kondycja i kiepskie perspektywy coraz bardziej martwią rząd.

Na razie jednak Alior wciąż jest w strefie wpływów obozu Zbigniewa Ziobry, który ma decydujący głos poprzez PZU, głównego akcjonariusza. Jego pozycja osłabła po desancie ludzi Mateusza Morawieckiego do zarządu, jednak walka nie jest jeszcze rozstrzygnięta. Jeśli premierowi uda się osadzić swojego człowieka na stanowisku prezesa Aliora, w sektorze bankowym możliwe będą daleko idące zmiany: fuzja PKO BP i Pekao, stworzenie czebola finansowego z PKO BP i PZU. To jednak scenariusz dopiero na 2020 r. Jeśli chodzi o banki spoza pierwszej dziesiątki, to duży znak zapytania widnieje przy Crédit Agricole. Trzeci od końca bank, według sumy bilansowej, zrezygnował w 2018 r. z przejęcia Eurobanku, co wydawało się ostatnią szansą na skokowe zwiększenie aktywów. To, czy sam trafi pod młotek (bo w obecnej formule dalsze istnienie nie ma sensu), zależy od globalnych planów spółki matki i ruchów na europejskiej bankowej szachownicy. Na Zachodzie dzieją się rzeczy o potencjalnie fundamentalnym wpływie na nasz rynek. Niepewne są przede wszystkim losy Commerzbanku, właściciela mBanku, o którym od kilku miesięcy plotkuje się, że jest na sprzedaż. Czy mBank zostanie zrepolonizowany? Tak czy inaczej, zmiana jego właściciela wpłynie na układ sił na rynku.

Z dużą dozą prawdopodobieństwa można założyć, że w 2019 r. zniknie z rynku brand Idea Bank albo Getin Bank — docelowo przestaną istnieć oba, ale raczej nie w tym roku. Leszek Czarnecki, właściciel banków, szuka dla nich nabywcy, a sprzedaż zostanie poprzedzona połączeniem spółek. Niezmiennie otwarte jest pytanie o plany Amerykanów wobec Citi Handlowego, który, pozostając wysoce efektywnym bankiem, na konsolidującym się rynku spadł do ligi małych instytucji — coraz bardziej przypomina oddział Citigroup niż pełnowymiarowy bank z licencją.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Eugeniusz Twaróg

Polecane