Wirtualna Polska Holding (WP), za pośrednictwem spółki zależnej Wirtualna Polska Media, nabyła pakiet akcji Legimi (oferującej e-booki w modelu subskrypcyjnym), które stanowią 12,5-procentowy udział w kapitale zakładowym spółki. Zapłaciła 5,3 mln zł. Zbywającymi byli prywatni inwestorzy, w tym Krzysztof Kostowski, prezes PlayWaya. WP, wydawca mediów online, na tych samych warunkach (27,5 zł za sztukę) chce dokupić akcje Legimi, by w jej posiadaniu było do ok. 40 proc. kapitału. Zaprosiła tym samym akcjonariuszy do składania ofert sprzedaży akcji. WP transakcję traktuje „wyłącznie w kategoriach inwestycji finansowej”, przynajmniej na obecnym jej etapie.
- Nie zdecydowalibyśmy się na tę inwestycję, gdyby nie nasza wysoka ocena zarówno potencjału Legimi, jak i zaangażowania założycieli w zarządzanie spółką – zaznaczył Adam Rogaliński, VP corporate development w Wirtualnej Polsce Holding.
WP już od kilku lat koncentruje się na usługach subskrypcyjnych poprzez platformy takie jak Pilot WP, Open FM czy Audioteka.
Szansa na kooperację z WP
Założyciele Legimi, w rękach których jest pakiet kontrolny, zapewniają, że swoich akcji nie sprzedadzą. Wyrażają natomiast gotowość do współpracy z nowym akcjonariuszem oraz poszukania szans i możliwość wspólnego rozwoju.
- WP postrzegamy jako gracza, który ma pomysł na rozwój polskiego internetu, wspiera branżę subskrypcyjną w kraju, może otworzyć przed nami nowe możliwości współpracy. Nie będziemy się jednak zamykać na współpracę z innymi podmiotami i kontrahentami. Wychodzimy z założenia, że silniejsze Legimi to jeszcze bardziej stabilny i pożądany partner biznesowy – zaznacza Mikołaj Małaczyński, prezes zarządu Legimi.
Dodaje, że obecnie priorytetem biznesowym Legimi jest dostosowanie się do sytuacji rynkowej, determinowanej przez inflację i spadek siły nabywczej. W ostatnim roku wprowadzone zostały korekty w cenniku, przy jednoczesnej koncentracji działań na rozwoju funkcjonalności platformy i zwiększeniu oferty produktowej.
- Efekty są dobre. Budujemy wzrost przychodów i rentowność, co widać po ostatnim raporcie finansowym – mówi Mikołaj Małaczyński.
Legimi ze wzrostem przychodów
Niedawno spółka informowała, że w III kwartale 2023 r. przychody ze sprzedaży wyniosły 22,6 mln zł (wzrost na poziomie 45 proc. r/r.). Legimi poprawiło także wynik netto oraz wskaźnik EBITDA (odpowiednio: 830 tys. zł oraz 1,5 mln zł). Największy wpływ na wskaźniki finansowe miała właśnie podwyżka cen abonamentów wprowadzona pod koniec 2022 r. Po trzech kwartałach 2023 r. przychody wynoszą 61,5 mln zł, a strata netto 1,9 mln zł.