Wystarczy, jeśli się dogadacie

Paweł Jakubczak
11-05-2006, 00:00

Czy odszkodowanie wypłacone na podstawie ugody zawartej między przedsiębiorcami jest kosztem podatkowym?

— Musieliśmy wypłacić odszkodowanie naszemu kontrahentowi, ponieważ przewożone przez nas wyposażenie biurowe zostało skradzione. Dodam, że towar dobrze na czas transportu zabezpieczyliśmy. Dogadaliśmy się z kontrahentem i wypłaciliśmy mu 8 tys. zł odszkodowania. Sprawę załatwiliśmy sami, bez pośrednictwa sądu. Czy możemy tę kwotę zaliczyć do naszych kosztów podatkowych? — pyta czytelnik, który chce pozostać anonimowy.

Odszkodowanie do kosztów

— Wypłacane przez przedsiębiorcę odszkodowania są jego kosztem uzyskania przychodu. Nie ma znaczenia, w jaki sposób to odszkodowanie zostało ustalone lub przyznane — na podstawie umowy cywilnoprawnej, ugody, w tym sądowej, orzeczenia sądu czy w wyniku mediacji między kontrahentami — mówi Robert Krasnodębski, radca prawny i doradca podatkowy z kancelarii Weil, Gotshal & Manges.

Żeby jednak odszkodowanie zaliczyć do kosztów, trzeba spełnić wymagania wynikające z reguły, która odnosi się do każdego wydatku. Reguła ta brzmi: wydatek musi być poniesiony w celu uzyskania przychodów. W razie sporu z fiskusem przedsiębiorca musi więc udowodnić, że wypłacone przez niego odszkodowanie wiązało się z pieniędzmi, które miał uzyskać od kontrahenta za dobrze wykonaną robotę.

— Nie mam wątpliwości, że odszkodowanie, które wypłacił czytelnik „Pulsu Biznesu”, bezpośrednio wiązało się z pieniędzmi, jakie miał uzyskać za dostarczenie wyposażenia biurowego — mówi Robert Krasnodębski.

Dodaje, że szkoda i wypłata odszkodowania nie były następstwem wadliwie wykonanej usługi przewozowej. Jeżeli podatnik dołożył należytej staranności, by zabezpieczyć przewożone towary przed kradzieżą, do której mimo tego doszło, nie można uznać jego usługi za wadliwą.

Co na to fiskus

W interpretacjach organów podatkowych można znaleźć potwierdzenie poglądu Roberta Krasnodębskiego. W swym stanowisku Drugi Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty z 26 sierpnia 2006 r. (II/415-22/137/37303/05/KPS 2005.08.26) stwierdza, że jeżeli odszkodowanie jest następstwem prowadzenia działalności gospodarczej, wynikającym z wcześniej zawartej umowy, to oznacza, że zostało zapłacone w celu uzyskania przychodu. Nawet jeżeli z tym wydatkiem nie wiąże się skutek w postaci konkretnych pieniędzy dla przedsiębiorcy.

Zdarza się jednak i odmienne stanowisko. Izba Skarbowa w Łodzi 1 lutego 2006 r. stwierdziła (PBI-2/4117-144/USŁ-W/05/JF), że wypłacone odszkodowanie jest dla podatnika tzw. kosztem ryzyka związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, którego ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uznaje za koszt podatkowy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Jakubczak

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Wystarczy, jeśli się dogadacie