Za granicą

Kozmana Magdalena, Reuters
opublikowano: 2000-02-09 00:00

Za granicą

Internetowa platforma MSDW

Szwedzka giełda postanowiła uruchomić Jiway — platformę internetową dla inwestorów zainteresowanych europejskimi i amerykańskimi akcjami. W tym celu OM Gruppen, właściciel giełdy, założy spółkę z Morgan Stanley Dean Witter, w której bank będzie posiadał 40 proc. udziałów. Nowa inwestycja pochłonie 100 mln EUR (409 mln zł) i zacznie działać od września tego roku w Szwecji, Wielkiej Brytanii i Niemczech, zaś rok później we Francji, Szwajcarii, Włoszech i Holandii.

MSDW przewiduje, że internetowy handel akcjami w Europie potroi się do 2003 roku. Obecnie istanieje na kontynencie 1,26 mln internetowych rachunków inwestycyjnych Reuters, MAK

Maleją różnice cen aut w Eurolandzie

Najwyższe ceny nowych samochodów są w Wielkiej Brytanii, najniższe zaś w Finlandii i Holandii — wynika z raportu Unii Europejskiej. Producenci podnoszą cenę o około 10 proc., przystosowując auta do ruchu prawostronnego.

Pod względem najdroższych samochodów prym w Eurolandzie wiodą Niemcy. Jak wynika z raportu, w strefie euro różnice w cenach aut zmalały w ciągu półrocza z 20,6 do 19,5 proc. Byłyby one jeszcze mniejsze, gdyby nie rozbieżności opodatkowania.

Wśród najpopularniejszych marek największe różnice cen zanotowano w przypadku Volkswagena Golfa i Polo, najmniejsze — w przypadku Forda Focusa. MAK

Reuters inwestuje w Internet

Reuters Group zamierza zainwestować w ciągu najbliższych czterech lat 500 mln GBP (3,3 mld zł) w rozwój internetowych serwisów informacyjnych. Spółka zamierza uruchomić nowy portal finansowy dla klientów oraz — poprzez joint venture z Multex.com — drugi portal dla prywatnych inwestorów w Europie. Planuje także częściowe odłączenie Greenhouse Fund, który zainwestował w nowe spółki internetowe 438 mln GBP (2,9 mld zł). Reuters był długo krytykowany przez analityków za zaniedbywanie znaczenia Internetu. Reuters,MAK

„Cost-Killer” straszy Nissana

Nissan może przestać istnieć, jeżeli nie wykaże większej pilności we wprowadzeniu zmian — powiedział podczas lunchu z japońskimi biznesmenami Carlos Ghosn, dyrektor generalny Nissana, zwany ,,Cost-Killerem” (zabójcą kosztów). Ghosn przeszedł do Nissana z Renault po tym, jak Francuzi stali się głównym udziałowcem japońskiego producenta samochodów. Od października Nissan wdraża radykalny plan restrukturyzacyjny, wiążący się m.in. ze zwolnieniem 20 tys. osób.

W ostatnim tygodniu Nissan ostrzegł, że nie osiągnie zakładanych wyników sprzedaży. Od tego czasu akcje spółki spadły o 12 proc. Ponadto Standard & Poors obciął rating długu Nissana z BB+ do BBB-. Reuters, MAK