Zaufanie japońskich producentów najwyższe od czterech lat. Elektronika i motoryzacja napędzają optymizm

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-11-12 07:12

W listopadzie nastroje w japońskim sektorze produkcyjnym osiągnęły najwyższy poziom od niemal czterech lat. Na poprawę koniunktury wpłynęło osłabienie jena, rosnący eksport i duże zamówienia w branżach elektronicznej oraz motoryzacyjnej. Mimo pozytywnych danych, firmy sygnalizują obawy o przyszłość.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z najnowszego badania Reuters Tankan wynika, że wskaźnik zaufania japońskich producentów wzrósł w listopadzie 2025 r. do plus 17 punktów, z plus 8 w październiku. To najwyższy wynik od stycznia 2022 roku i sygnał wyraźnej poprawy w nastrojach przedsiębiorstw przemysłowych.

Elektronika na topie

Sondaż pokazał, że szczególnie dobrze radzi sobie sektor elektroniczny – jego subindeks wzrósł do plus 25 pkt (z plus 5 miesiąc wcześniej), osiągając najwyższy poziom od grudnia 2021 roku.

Słaby jen sprzyja eksportowi. W ciągu miesiąca japońska waluta straciła ponad 5 proc. w stosunku do dolara, a w badanym okresie (od 28 października do 7 listopada) kurs wynosił średnio 154,50 jena za dolara.

Branża motoryzacyjna korzysta, ale z ostrożnym optymizmem

Na osłabieniu jena zyskał również sektor samochodowy i transportowy, którego wskaźnik nastrojów wzrósł z plus 9 do plus 27 punktów. Menedżerowie firm motoryzacyjnych wskazują na stabilny napływ zamówień i poprawę marż eksportowych.

Obawy pozostały

Jednocześnie część przedsiębiorców obawia się pogorszenia koniunktury w najbliższych miesiącach. Według prognoz, ogólny wskaźnik nastrojów producentów może spaść do plus 15 punktów do lutego, głównie z powodu spodziewanego spowolnienia produkcji i sprzedaży aut.

Wielu producentów zwróciło uwagę na rosnące ryzyko geopolityczne i napięcia handlowe. Przedsiębiorcy wskazali, że polityka taryfowa prezydenta USA Donalda Trumpa oraz napięcia z Chinami zwiększają niepewność co do przyszłego popytu na japońskie produkty.