1/4 hiszpańskich rodzin przez pandemię straciła ponad 25 proc. dochodów

  • PAP
opublikowano: 26-03-2021, 14:07

Z powodu bezrobocia, opóźnień w wypłatach zasiłków i niewielu ofert pracy oszczędności Hiszpanów znacząco stopniały, a powolne ożywienie gospodarcze sprawia, że jedna czwarta rodzin w Hiszpanii straciła 25 proc. dochodów - wynika z raportu organizacji konsumenckiej OCU.

fot. iStock

Jednocześnie rośnie przepaść między bogatymi, których nie dotknął kryzys związany z pandemią, a biednymi - wskazuje ta organizacja w opublikowanym w czwartek badaniu "Family Solvency Index 2020".

OCU zwróciła się do rządu o bezpośrednią pomoc dla znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji rodzin z dziećmi. Wiele tych rodzin nie jest w stanie pokryć codziennych wydatków.

Według danych ministerstwa pracy z lutego br. liczba bezrobotnych w kraju przekroczyła 4 mln (o 1,7 mln więcej niż rok temu), do czego należy dodać 900 tys. pracowników znajdujących się na czasowym bezrobociu, tzw. ERTE. To oznacza, że blisko 5 mln osób nie pracuje. Koszt wypłacania zasiłków dla bezrobotnych przekroczył 3 mld euro miesięcznie.

Społeczeństwo jest jednak podzielone pod względem dochodów, a przepaść między bogatymi i biednymi staje się coraz większa. Dla prawie połowy ludności wydatki stały się nie do udźwignięcia, podczas gdy dla drugiej połowy kryzys stał się okazją do zarobku i zaoszczędzenia.

Redukcją dochodów zostało dotkniętych w 2020 r. 45 proc. rodzin, z czego 24 proc. utraciło aż jedną czwartą dotychczasowych wpływów.

Prawie 38 proc. rodzin nie jest w stanie opłacić lekarza, a wizyty u dentysty - 40 proc. Prawie jedna czwarta ma trudności z zakupieniem podstawowych produktów żywnościowych czy sanitarnych lub z pokryciem kosztów edukacji. Na wakacje nie może pojechać połowa ludności.

Ponad 30 proc. badanych ma trudności w opłacaniu faktur za media, a 30 proc. w pokrywaniu kosztów utrzymania samochodu.

Tylko 14 proc. rodzin mogło z łatwością zaoszczędzić w 2020 r. przez zmniejszenie konsumpcji podczas restrykcji antykoronawirusowych, ale także dzięki narzuconym sobie ograniczeniom ze względu na przewidywane trudne lata.

Największy wzrost bezrobocia i zubożenia społecznego dotknął turystyczne regiony Andaluzji, Balearów i Wysp Kanaryjskich, ale także najbardziej bogate regiony Madrytu i Katalonii – wynika z badania OCU.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane