11 mln zł grantu dla Foosung Poland

opublikowano: 28-01-2021, 20:00

Dostawca komponentów do baterii do e-aut jest kolejną firmą z branży elektromobilności, która dostaje gotówkę od rządu.

LG Energy Solutions, który kosztem 1,4 mld zł po raz czwarty rozbuduje zakład baterii do elektrycznych aut w Kobierzycach, już największy w Europie, a w przyszłości jeden z największych na świecie, ściągnął już do Polski wianuszek firm z branży elektromobilności. Jedną z nich jest Foosung Poland, która w 2019 r. ogłosiła, że zbuduje w Kędzierzynie-Koźlu na Opolszczyźnie zakład nieorganicznych związków fluorowych wykorzystywanych do baterii akumulatorowych. Spółka otrzyma 11,02 mln zł rządowego grantu w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki, z czego 910,7 tys. zł w tym roku, 309,9 tys. zł w przyszłym, 3,5 mln zł w 2023 r. i 6,3 mln zł rok później. Inwestycję ma zrealizować do końca 2023 r. Wyda prawie 367,9 mln zł i stworzy co najmniej 133 miejsca pracy, w tym 26 dla osób z wyższym wykształceniem. Największe koszty firma poniesie w przyszłym roku, gdy wyda 206,6 mln zł oraz rok później – 120,5 mln zł. W tych latach zatrudni też większość pracowników.

- Śląskie cieszy się ostatnio dużym zainteresowanie firm azjatyckich z obszaru automotive. Poza Foosung Poland przykładem takich inwestycji jest też SK Hi-tech Battery Materials Poland, który będzie produkował separatory do baterii litowo-jonowych wykorzystywanych do pojazdów elektrycznych. Te inwestycje powodują, że Polska już dzisiaj jest ważnym ogniwem łańcucha dostaw dla branży „electro-automotive” na świecie – podkreśla dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Oba projekty korzystają ze zwolnień podatkowych w KSSE. Firm z sektora elektromobilności jest w tej strefie dużo więcej. Nexteer Automotive produkuje układy sterowania do samochodów elektrycznych. BMZ Poland wytwarza baterie, które ostatnio trafiły do dwupiętrowych autobusów elektrycznych w Hiszpanii. Firma Johnson Matthey Battery Systems w Gliwicach specjalizuje się w produkcji zaawansowanych materiałów chemicznych do akumulatorów.

Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
×
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

– Ogromne znaczenie dla regionu ma również ostatnia decyzja Elektromobility Poland dotycząca wyboru Jaworzna na miejsce budowy fabryki polskich samochodów elektrycznych pod marką Izera. To duża szansa na rozwój firm polskich w technologiach stosowanych w pojazdach elektrycznych. Dzisiaj w naszym regionie działają już takie firmy, jak np. Michael, który produkuje komponenty z materiałów kompozytowych wykorzystywanych przy produkcji pojazdów elektrycznych, podobnie jak firmy Nemak Poland czy SHILOH z Bielska-Białej. Warto również wspomnieć o Instytucie Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL, który od lat realizuje szeroki zakres prac związanych z rozwojem elektromobilności w Polsce, w kontekście diagnostyki, badań i testów, jak i usług konwersji i integracji systemów – mówi Janusz Michałek.

Od 2018 r. Polska Agencja Inwestycji i Handlu zakończyła ponad 20 projektów z sektora elektromobilności, wśród nich inwestycje Toyoty w Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu za łącznie 300 mln EUR, Umicore w Nysie za 320 mln EUR, SK Hi-Tech Battery Materials w Dąbrowie Górniczej i Tucznawie za łącznie 670 mln EUR czy Johnson Matthey w Koninie (229 mln EUR). Rządowe granty na inwestycje dostały: Toyota, Mitsui Hith-Tec, Johnson Matthey Batteries, SK Hi-Tech Battery Materials, Umicore i LG Energy Solutions.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane