11 mln zł grantu dla Foosung Poland

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2021-01-28 20:00

Dostawca komponentów do baterii do e-aut jest kolejną firmą z branży elektromobilności, która dostaje gotówkę od rządu.

LG Energy Solutions, który kosztem 1,4 mld zł po raz czwarty rozbuduje zakład baterii do elektrycznych aut w Kobierzycach, już największy w Europie, a w przyszłości jeden z największych na świecie, ściągnął już do Polski wianuszek firm z branży elektromobilności. Jedną z nich jest Foosung Poland, która w 2019 r. ogłosiła, że zbuduje w Kędzierzynie-Koźlu na Opolszczyźnie zakład nieorganicznych związków fluorowych wykorzystywanych do baterii akumulatorowych. Spółka otrzyma 11,02 mln zł rządowego grantu w ramach programu wspierania inwestycji o istotnym znaczeniu dla gospodarki, z czego 910,7 tys. zł w tym roku, 309,9 tys. zł w przyszłym, 3,5 mln zł w 2023 r. i 6,3 mln zł rok później. Inwestycję ma zrealizować do końca 2023 r. Wyda prawie 367,9 mln zł i stworzy co najmniej 133 miejsca pracy, w tym 26 dla osób z wyższym wykształceniem. Największe koszty firma poniesie w przyszłym roku, gdy wyda 206,6 mln zł oraz rok później – 120,5 mln zł. W tych latach zatrudni też większość pracowników.

- Śląskie cieszy się ostatnio dużym zainteresowanie firm azjatyckich z obszaru automotive. Poza Foosung Poland przykładem takich inwestycji jest też SK Hi-tech Battery Materials Poland, który będzie produkował separatory do baterii litowo-jonowych wykorzystywanych do pojazdów elektrycznych. Te inwestycje powodują, że Polska już dzisiaj jest ważnym ogniwem łańcucha dostaw dla branży „electro-automotive” na świecie – podkreśla dr Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Oba projekty korzystają ze zwolnień podatkowych w KSSE. Firm z sektora elektromobilności jest w tej strefie dużo więcej. Nexteer Automotive produkuje układy sterowania do samochodów elektrycznych. BMZ Poland wytwarza baterie, które ostatnio trafiły do dwupiętrowych autobusów elektrycznych w Hiszpanii. Firma Johnson Matthey Battery Systems w Gliwicach specjalizuje się w produkcji zaawansowanych materiałów chemicznych do akumulatorów.

– Ogromne znaczenie dla regionu ma również ostatnia decyzja Elektromobility Poland dotycząca wyboru Jaworzna na miejsce budowy fabryki polskich samochodów elektrycznych pod marką Izera. To duża szansa na rozwój firm polskich w technologiach stosowanych w pojazdach elektrycznych. Dzisiaj w naszym regionie działają już takie firmy, jak np. Michael, który produkuje komponenty z materiałów kompozytowych wykorzystywanych przy produkcji pojazdów elektrycznych, podobnie jak firmy Nemak Poland czy SHILOH z Bielska-Białej. Warto również wspomnieć o Instytucie Badań i Rozwoju Motoryzacji BOSMAL, który od lat realizuje szeroki zakres prac związanych z rozwojem elektromobilności w Polsce, w kontekście diagnostyki, badań i testów, jak i usług konwersji i integracji systemów – mówi Janusz Michałek.

Od 2018 r. Polska Agencja Inwestycji i Handlu zakończyła ponad 20 projektów z sektora elektromobilności, wśród nich inwestycje Toyoty w Jelczu-Laskowicach i Wałbrzychu za łącznie 300 mln EUR, Umicore w Nysie za 320 mln EUR, SK Hi-Tech Battery Materials w Dąbrowie Górniczej i Tucznawie za łącznie 670 mln EUR czy Johnson Matthey w Koninie (229 mln EUR). Rządowe granty na inwestycje dostały: Toyota, Mitsui Hith-Tec, Johnson Matthey Batteries, SK Hi-Tech Battery Materials, Umicore i LG Energy Solutions.