AB Foods rozważa wydzielenie Primarka z części spożywczej

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-11-04 10:12

Associated British Foods (ABF), właściciel sieci Primark oraz marek spożywczych takich jak Twinings i Ovaltine, rozważa rozdzielenie działalności modowej i spożywczej. Decyzja mogłaby radykalnie zmienić strukturę jednego z największych brytyjskich konglomeratów po ogłoszeniu spadku rocznego zysku o 13 proc.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Zarząd AB Foods poinformował, że przeprowadza przegląd organizacyjny firmy, którego celem jest maksymalizacja długoterminowej wartości dla akcjonariuszy. Choć nie zapadły jeszcze żadne decyzje, jednym z możliwych rezultatów jest oddzielenie Primarka od działalności spożywczej.

W procesie uczestniczy główny akcjonariusz – Wittington Investments, który zadeklarował utrzymanie większościowych udziałów w obu potencjalnych podmiotach. Doradcą finansowym w całym procesie jest Rothschild & Co.

Moda kontra żywność – dwa filary jednego giganta

Grupa AB Foods to rozbudowany konglomerat łączący różnorodne segmenty gospodarki. Oprócz sieci Primark, posiadającej 475 sklepów w 18 krajach, w jej portfolio znajdują się także uznane marki spożywcze, takie jak Ryvita, Twinings i Ovaltine, a także przedsiębiorstwa z branży rolnej i dodatków do żywności.

Dotychczas firma konsekwentnie utrzymywała, że połączenie sektora modowego i spożywczego przynosi korzyści operacyjne.

Primark zyskuje, żywność traci

W roku obrotowym zakończonym 13 września 2025 r. AB Foods odnotowało skorygowany zysk operacyjny na poziomie 1,734 miliarda funtów (2,33 miliarda dolarów), przy spadku przychodów o 3 proc. do 19,46 miliarda funtów.

Primark zanotował wzrost skorygowanego zysku operacyjnego o 2 proc., z kolei dział spożywczy – spadek o 6 proc.,

Motor napędowy całej grupy

Założony przez irlandzkiego przedsiębiorcę Arthura Ryana, Primark od lat stanowi siłę napędową AB Foods. Sieć zrewolucjonizowała brytyjski handel detaliczny, oferując modę w niskich cenach i skutecznie konkurując z gigantami takimi jak Marks & Spencer.

Dzięki współpracy z globalnymi markami, w tym Disneyem, Primark odnosi szczególne sukcesy w segmencie dziecięcym. To właśnie stabilny rozwój tej sieci sprawia, że wielu analityków postrzega ją jako naturalnego kandydata do samodzielnego notowania na giełdzie.

Wzrost akcji mimo spadku zysków

Pomimo gorszych wyników rocznych, akcje AB Foods od początku 2025 roku zyskały 11,6 proc., co daje grupie kapitalizację rynkową na poziomie 16,34 miliarda funtów.