W piątek upłynął termin składania ofert w przetargu na informatyzację PKO BP. Jednym z oferentów w konkursie szacowanym na 0,5-2 mld zł jest amerykański Alltel, który startuje wspólnie z Prokomem. Koncern nie wyklucza dobrania do konsorcjum kolejnych partnerów.
„PB”: Alltel jest znany w Polsce z przetargów na informatyzację PKO BP. W poprzednim, który nie został zakończony podpisaniem umowy, startowaliście sami, a teraz macie partnera w postaci Prokomu. Czy ktoś jeszcze może znaleźć się w konsorcjum?
David Slider: Dla wdrożenia systemu w takiej instytucji, jak PKO BP potrzebne będzie połączenie sił wielu firm. Dziś figurują nazwy Prokom i Alltel, ale żeby projekt zakończył się sukcesem, potrzeba współpracy wielu partnerów.
Kto może wzmocnić konsorcjum?
— Ostateczna konfiguracja firm zostanie ustalona w późniejszym okresie w porozumieniu z bankiem, co wiąże się także z procedurą przetargową.
Przy poprzedniej próbie wyboru systemu przez PKO BP Alltel wygrał przetarg oferując system Systematics. Nie udało się jednak podpisać umowy. Dlaczego?
— Zmiany w rządzie i w zarządzie banku nastąpiły w fazie, kiedy finalizowaliśmy rozmowy. Ale bardzo dużo wtedy dowiedzieliśmy się o PKO BP, i to doświadczenie stanowi naszą mocną stronę w przetargu.
W nowym przetargu Alltel oferuje system Corebank. W czym jest lepszy od Systematicsa?
— Wraz z Prokomem uważnie prześledziliśmy potrzeby banku i kierunki jego rozwoju. Patrząc na wymogi PKO BP, zamieszczone w dokumentacji przetargowej, doszliśmy do wniosku, że najlepszym produktem będzie Corebank, bo odpowiada i funkcjonalnym wymogom, i technicznej strategii banku.
Wdrożenia Corebanku nie zawsze jednak się udawały. Z systemu zrezygnowały np. banki w Szwecji i Wielkiej Brytanii...
— Te nieudane przypadki zdarzyły się wiele lat temu przed utworzeniem joint venture IBM z Alltelem. Corebank został opracowany przez IBM, a jego wprowadzenie na rynek było przedwczesne. Po nieudanych próbach wdrożeń IBM uznał, że potrzebna jest współpraca z firmą, która sprawdza się najlepiej w bankowym oprogramowaniu i tak doszło do aliansu IBM z Alltelem. Dopracowaliśmy ten produkt.
Który z nich jest droższy?
— Żaden z nich nie jest drogi. Koszty wdrożenia są bardzo podobne.
Wyceny dotyczące wartości przetargu w PKO BP są bardzo rozbieżne: od 100 do 500 mln USD. Która kwota jest bliższa prawdzie?
— Nie widziałem tych szacunków i nie bardzo wiem, co jest brane pod uwagę przy wycenach.
Kto będzie najgroźniejszym konkurentem Prokomu i Alltela?
— To Prokom i Alltel będą najgroźniejszymi rywalami dla pozostałych graczy. Mając taką ofertę jesteśmy o kilka kroków do przodu przed konkurencją.
Jeżeli wygracie, ile czasu zajmie wdrożenie systemu?
— Nie ma standardowych wdrożeń, bo każdy bank jest inny.
Ale powiedział pan jednak, że Alltel dobrze zna PKO BP...
— Czeka nas sporo rozmów w kwestiach, które nie stanowią części przetargu. Musimy wiedzieć, jak bank chce zaplanować wdrożenie. Nie unikam odpowiedzi, ale pytanie jest bardzo proste, a odpowiedź bardzo skomplikowana.
Jakie jest ryzyko niepowodzenia wdrożenia?
— Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się na partnerstwo z Prokomem, żeby to ryzyko ograniczyć do minimum i żeby bank miał pewność, że mając takich partnerów ma gwarancje powodzenia projektu.
Kto jest liderem konsorcjum?
— Prokom.
Jak podzielicie się wpływami w przypadku wygranej?
— Uczciwie.