Alphabet i Siemens pokazują: firmy ruszają z rozwojem

opublikowano: 03-02-2021, 20:00

Wyniki dużych firm po obu stronach Atlantyku sugerują, że w gospodarkach rozwiniętych zaczyna się ożywienie inwestycyjne, napędzane w dużej mierze nakładami na cyfryzację i automatyzację. Potwierdzają to też wstępne dane makroekonomiczne. Powoli zaczynają się przedbiegi do postepidemicznego ożywienia.

Wgląd w wyniki firm stanowią ciekawy i ważny punkt wyjścia do analizy sytuacji gospodarczej. Dziś pokazuję, jakie wnioski wynikają z doskonałych wyników firm Alphabet i Siemens. Są to zupełnie inne przedsiębiorstwa, ale łączą je ważna cecha – absorbują wydatki rozwojowe firm, w tym w dużej mierze wydatki związane z cyfryzacją.

Przychody firmy Alphabet, czyli właściciela Google’a, wzrosły w minionym kwartale o 24,5 proc. rok do roku, najszybciej od 10 kwartałów, na fali ożywienia popytu na reklamę cyfrową. Te dane są o tyle ciekawe, że wydatki reklamowe są papierkiem lakmusowym wydatków rozwojowych firm. Wprawdzie nie należą do kategorii inwestycji (są kosztem bieżącym firm), ale w długim okresie nakłady na reklamę i inwestycje są mocno skorelowane. W końcu firmy reklamują się wtedy, gdy chcą się rozwijać i czują popyt – wtedy też inwestują.

Jak pokazuję na wykresie, dynamika przychodów Alphabetu i dynamika ogólnych inwestycji w krajach G7 podążały w ostatnich kilku latach równolegle (oczywiście średni wzrost przychodów Alphabet jest dużo wyższy niż średni wzrost inwestycji, bo jest to firma szybko rosnąca, ale chodzi tutaj o samo cykliczne zachowanie). Ważne jest, że spółka informuje o szerokim wzroście zainteresowania reklamą cyfrową nawet wśród sektorów mocno dotkniętych przez epidemię – jak hotelarstwo czy turystyka.

Wzrost wydatków rozwojowych firm potwierdzają twarde dane makroekonomiczne z USA. Wstępne szacunki PKB tego kraju za czwarty kwartał pokazują, że nakłady inwestycyjne były już na plusie w ujęciu rok do roku, a nakłady firm na sprzęt cyfrowy wzrosły aż o 18 proc. rdr.

Ciekawe wnioski wypływają też z analizy przychodów niemieckiego Siemensa, które były w minionym kwartale dużo wyższe od oczekiwań. Przychody giganta produkującego maszyny i urządzenia dla przemysłu wzrosły o 7 proc. rok do roku (w ujęciu porównywalnym), po czterech kwartałach spadków. Firma podniosła też istotnie perspektywy na 2021 r.

Co ważne z punktu widzenia makroekonomicznego, Siemens informuje, że jednym ze źródeł wzrostu jej obrotów są rosnące wydatki przedsiębiorstw na automatyzację i cyfryzację. Mocny popyt pochodzi w dużej mierze z Niemiec i Chin, a więc krajów o bardzo silnym sektorze przemysłowym.

Te trzy zestawy informacji – wyniki Alphabetu i Siemensa oraz dane makroekonomiczne o inwestycjach z USA – to może być kolejny z wielu sygnałów, że już początek roku 2021 w gospodarkach rozwiniętych będzie lepszy od oczekiwań. Ale to tylko trzy kropki dużego obrazka. Czekajmy na kolejne dane.

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: igna

Polecane