Amazon, handlowo-logistyczny potentat z USA, ma za sobą kolejny udany rok nad Wisłą. Łączne przychody wzrosły r/r o 36,7 proc. do 5,4 mld zł. Zysk operacyjny prawie się podwoił, do 322,8 mln zł, a netto urósł czteroipółkrotnie do 188,8 mln zł. CIT natomiast niemal się potroił do 61,6 mln zł (patrz tabela). Na wyniki polskich spółek Amazona w 2021 r. zwrócił uwagę Paweł Kamiński, autor serwisu MojeAnalizy.

Wzrost innowacji
Marek Różycki, partner zarządzający Last Mile Experts, zwraca uwagę, że ponad 82 proc. obrotów firmy w Polsce przypada na spółkę Amazon Fulfillment Poland, czyli głównie na obsługę paczek do Niemiec i innych krajów Europy Zachodniej.
– Największy wzrost, widoczny w spółce Amazon EU Sarl, może być generowany sprzedażą na stronie Amazon.pl [uruchomionej z początkiem marca 2021 r. – red.].Widać też szybki wzrost, wynikający z rozbudowy zaplecza, spółek wspomagających obszar IT – Mls – oraz innowacje – Corporate Services, Development Center i CS – mówi Marek Różycki.
Z jego informacji wynika, że Amazon – w odróżnieniu od Allegro i Cainiao (Alibaba) – wciąż nie rozpoczął w naszym kraju własnych dostaw na tzw. ostatniej mili i w pełni posługuje się zewnętrznymi przewoźnikami, w tym InPostem i Pocztą Polską.
– Brak działalności w tym zakresie może świadczyć o skupieniu się na rozwijaniu własnej ostatniej mili na bardziej zaawansowanych rynkach e-commerce jak Wielka Brytania, Francja, Hiszpania czy Niemcy, gdzie koszty operacyjne są dużo wyższe i nakłady inwestycyjne przynoszą szybsze zwroty – stwierdza Marek Różycki.

Logistyczny potentat
Arkadiusz Kawa, prof. Wyższej Szkoły Logistyki i dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego, wylicza, że obecny w Polsce od 2014 r. Amazon zainwestował dotychczas 12 mld zł: zbudował 10 centrów logistycznych, trzy centra rozwoju technologii i jedno centrum Amazon Web Services. Zatrudnia ponad 25 tys. pracowników, a jego najważniejszą działalnością u nas jest logistyka dla e-commerce.
– Przychody Amazon Fulfillment Poland [AFP – red.] wyniosły ponad 4,4 mld zł, pod tym względem to jedna z największych firm logistycznych w Polsce. Według rankingu „Rzeczpospolitej” większe przychody miała tylko Grupa Kapitałowa Poczty Polskiej, 7 mld zł [InPost zwiększył przychody w 2021 r. do 4,6 mld zł, głównie dzięki przejęciu Mondial Relay - red.]. Mniejsze obroty mieli bardzo znani w Polsce operatorzy: PKP Cargo (4,3 mld zł), Grupa Raben (3,5 mld zł), czy DPD (3,3 mld zł). Wzrost amerykańskiej firmy w tym obszarze – o 20 proc. w porównaniu do 2020 r. i o 97 proc. wobec 2019 r. – jest imponujący – komentuje Arkadiusz Kawa.
Podkreśla, że dzięki zatrudnianiu ponad 22 tys. osób AFP jest drugim pod względem wielkości pracodawcą w polskiej branży TSL (transport, spedycja, logistyka). Jego zdaniem z tych liczb jednoznacznie wynika, że Amazon – pretendujący do stania się największą firmą logistyczną na świecie – niedługo będzie nią w Polsce.
– Będzie to możliwe nie tylko dzięki rozszerzaniu fulfillmentu, ale też dzięki nowym usługom, w tym dostawom. W USA Amazon przewyższył liczbę paczek obsługiwanych przez graczy istniejących na rynku kurierskim od lat – FedEx i UPS. – m.in. dzięki Amazon Flex, Amazon Shipping, Amazon Lockers, Amazon Hub/Counters. Dwie pierwsze usługi umożliwiają dostawę do drzwi klienta, a pozostałe do automatów paczkowych i punktów odbioru. Patrząc na bardzo dużą popularność tych drugich usług w Polsce, można spodziewać się działań Amazona w tym zakresie – uważa Arkadiusz Kawa.
Amazon i Allegro gonią się nawzajem
Arkadiusz Kawa podkreśla, że w obszarze fulfillmentu Amazon nie ma sobie równych w Polsce, a zaległości próbuje nadgonić Allegro. Druga z tych firm to zdecydowany lider sprzedaży internetowej w naszym kraju – w tym zakresie to Amazon ma jeszcze sporo do zrobienia.
– Allegro uruchomiło we wrześniu ubiegłego roku pierwsze centrum fulfillmentowe, które powstało na potrzeby wybranych sprzedawców. Dopiero w styczniu firma wyszła z ofertą komercyjną do swoich klientów. Wyniki tej działalności będziemy dopiero widzieć na koniec roku. Nie można więc porównywać przychodów Allegro i polskich spółek Amazona za 2021 r., ponieważ w większości dotyczą one zupełnie innych usług – mówi dyrektor Łukasiewicz – Poznańskiego Instytutu Technologicznego.
Allegro zwiększyło przychody w 2021 r. o 33,9 proc., do 5,35 mld zł – z czego 4,32 mld zł pochodziło z platformy handlowej. Zysk operacyjny wzrósł o 31,2 proc., do 1,47 mld zł, a netto o 160,3 proc. do 1,09 mld zł.
– Amazon obsługuje logistycznie składane na jego platformie zamówienia na produkty jego i pozostałych sprzedawców, których oferty w przypadku skorzystania z usługi fulfillment dodatkowo premiuje w wyszukiwarce. Był to dla niego wtórny biznes, ale szybko udowodnił, że można na tym zarobić. Tą samą drogą próbuje pójść Allegro, chcąc zatrzymać ten element łańcucha wartości u siebie dzięki automatom paczkowym i fulfillmentowi – podkreśla Arkadiusz Kawa.

Widząc siedmiokrotny wzrost zysku Amazon Development Center Poland, można dojść do wniosku, że Amazon stawia na polskich specjalistów, przez co odnotowuje coraz lepsze wyniki oraz realizuje plany rozwoju technologii i usług wspólnych dla globalnego biznesu. Co więcej, ze zwielokrotnienia wyników obsługi fulfillmentowej z Polski wynika, że jesteśmy silnym regionem dla logistycznego wsparcia światowej sprzedaży.
Z drugiej strony, mimo hucznego startu, sprzedaż platformy Amazon nie osiągnęła spektakularnych wyników. To dowodzi, że szybko nie przejmie prowadzenia na polskim rynku marketplace'ów. Wprawdzie buduje stabilną pozycję i staje się znaczącym konkurentem m.in. dla Allegro, które musiało oddać część swoich klientów na rzecz Amazona, jednakże aktualne trendy w sprzedaży internetowej oraz sytuacja społeczno-gospodarcza w Polsce nie ułatwiają ekspansji na naszym rynku. Najbliższe osiem miesięcy pokaże, jak karty zostaną rozdane i kto zdominuje marketplace'owy rynek na najbliższe trzy lata.