Analiza SWOT i trudne pytanie w zarządzaniu karierą

MK
opublikowano: 26-08-2011, 14:56

Analiza SWOT (silnych stron, słabych stron, szans, zagrożeń) to popularne narzędzie coachingu kariery. Jej wynik nie tylko pomaga ogarnąć swoje talenty i cenne umiejętności, ale też odkrywa różne możliwości zrobienia kariery lub zarobienia pieniędzy, z których nie zdajemy sobie sprawę podczas codziennej bieganiny od 9-ej do 17-ej.

Jednakże analiza SWOT nie wystarcza do tego, by odpowiedzieć na najważniejsze pytanie w zarządzaniu karierą: czy postawić na własne talenty, czy też na szanse zrobienia kariery?

Jeśli postawisz na własne talenty, to będziesz szukać okazji gdzie możesz wykorzystać te talenty. Oznacza to, że spora część okazji, propozycji i ofert - obiektywnie całkiem sensowna i może też nieźle płatna - nie będzie ci pasować. Musiałbyś bowiem nieco zmodyfikować swoje talenty - może nauczyć się czegoś nowego, może korzystać z silnej strony w której jesteś całkiem biegły, ale która nie sprawia ci wiele frajdy. Może też się okazać, że twoje talenty nie są potrzebne na rynku lub też ich wycena jest niska - i w przyszłości jeszcze bardziej spadnie.

Jeśli postawisz na nadażające się okazje, to będziesz chwytać propozycje bez względu na to jakiej dziedziny dotyczą, byle były dobrze płatne i/lub prestiżowe. Oznacza to, że część z nich będzie wymagać wiedzy i umiejętności, których obecnie nie posiadasz w wystarczającym stopniu. Trzeba będzie się ich nauczyć - a to wiąże się z przeznaczeniem czasu i pieniędzy. Może też okazać się, że zlecenia - choć lukratywne - nudzą cię, nie dają frajdy i tak naprawdę zamiast się rozwijać i cieszyć z kariery, z każdym tygodniem twoje samopoczucie staje się coraz bardziej ponure.

Czy zatem w ogóle można odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie?

Owszem, można.

Najpierw jednak musisz przestać myśleć w sposób sekwencyjny (najpierw talent, potem okazja - najpierw okazja, potem talent), a zacząć myśleć w sposób iteracyjny. W iteracyjnym podejściu do kariery nie ma znaczenia na co postawisz na początku - i tak w trakcie to zmienisz.

Załóżmy, że decydujesz się rozpocząć od własnych silnych stron. Realizujesz więc projekty i zdobywasz zlecenia, w których korzystasz ze swoich silnych stron. Następnym krokiem będzie przegląd zrealizowanych projektów i zleceń w danym przedziale czasu - na przykład pół roku. Wybierz 1-2 typy zleceń spośród nich - najlepiej te z czołówki wynagrodzeń. Przez następne pół roku próbuj zdobyć jak najwięcej podobnych zleceń - nie patrząc czy są zgodne z twoimi silnymi stronami (na pewno będą zgodne w pewnym stopniu, bo już podobne realizowałeś). Po następnym pół roku ponownie zrób przegląd zleceń. Tym razem przyjrzyj się który ich rodzaj sprawiał ci największą przyjemność i najbardziej rozwijał i wykorzystywał twoje silne strony. Po 2-3 latach takiej iteracji dojdziesz do kilku "żelaznych" rodzajów ofert, które będą w równym stopniu satysfakcjonujące finansowo, jak i pod kątem umiejętności.

Inspiracją tekstu jest książka "Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie" Zdzisława Pierścionka (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Analiza SWOT i trudne pytanie w zarządzaniu karierą