ARC: Polacy wciąż niechętnie kupują w sieci

Mariusz Zielke
opublikowano: 2001-04-18 12:14

Polscy internauci wciąż niechętnie robią zakupy w sieci – wynika z badań instytutu ARC Rynek i Opinia. Z ankiety przeprowadzonej na grupie prawie 1200 internautów w dn. 30.10 – 8.03.2001 r. wynika, że tylko 4 proc. badanych robiło zakupy w sieci. W 2000 r. z handlu internetowego korzystało 11,2 proc. polskich internautów. Najczęściej kupowane towary to książki, płyty, programy i sprzęt komputerowy. Główne przeszkody to zdaniem ankietowanych brak zaufania oraz stare przyzwyczajenia. Niechętnie korzystają także oni z kart kredytowych, preferując płatności przy odbiorze i przelewy bankowe.

Z badań ARC RiO wynika, że do końca 2000 r. w Polsce 3,5 mln osób korzystało w ostatnich miesiącach z Internetu. W 2000 r. było to 13,4 proc. populacji. Zwiększa się więc dystans dzielący pod tym względem Polskę z krajami zachodu. Wśród głównych przyczyn podaje się brak komputerów oraz brak dostępu.

Polscy internauci korzystają z globalnej sieci w domu (43 proc.) w pracy (26 proc.) oraz na uczelni i w szkole (15,5 proc.). Większość z nich uważa, że koszt dostępu do internetu jest za wysoki. Jednocześnie ponad 66 proc. byłoby gotowe płacić zryczałtowany abonament za stały dostęp do internetu. Nie mógłby on jednak być wyższy niż 100 zł miesięcznie – a to oznacza, że oferty np. telewizji kablowych czy cyfrowych wciąż są zbyt drogie.

ARC RiO badał także z jakich portali najczęściej korzystają polscy internauci. W kolejności są to Onet (43 proc.) Wirtualna Polska (29 proc.) Interia (3,8 proc.) Altavista (3,2 proc.) Gazeta (2,9 proc.) Yahoo (2,5 proc.) oraz Arena (2,2 proc.).

Mariusz Zielke, [email protected]