ASP nie wypełniło planów Comarchu

Kamil Kosiński
opublikowano: 2001-05-07 00:00

ASP nie wypełniło planów Comarchu

Brak zainteresowania rynku sprawił że, plany świadczenia usług ASP zarzuciło już kilka firm. Comarch znalazł co prawda klientów, ale generują oni mniejsze przychody niż się spodziewano. Firma postanowiła więc poszukiwać klientów dla swoich klientów. Dzięki temu ci ostatni mają intensywniej korzystać z oferty krakowskiego integratora, a tym samym przysparzać mu większych przychodów.

W kwietniu 2000 r. krakowski Comarch zarejestrował spółkę zależną Comarch Internet Ventures (CIV). Miała się ona zająć usługami typu ASP, czyli dzierżawą oprogramowania za pośrednictwem sieci teleinformatycznych. W styczniu 2001 roku CIV rozpoczął świadczenie tego typu usług. Jednym z oferowanych programów została aplikacja finansowo-księgowa eOPT!MA, stworzona przez kontrolowaną również przez Comarch spółkę CDN. Miała ona zainteresować małe firmy, w tym biura rachunkowe, które przy jej pomocy mogłyby obsługiwać swoich klientów. Z tymi ostatnimi CIV wiązał szczególne nadzieje. Struktura opłat za korzystanie z dzierżawionego oprogramowania była bowiem tak pomyślana, że za możliwość internetowego podglądu wyników pracy biura trzeba było wnieść dodatkowe 29,9 zł netto miesięcznej opłaty za każdego z obsługiwanych przez biuro klientów.

Mało efektywne biura

Dotychczas na korzystanie z oferty CIV zdecydowało się 28 biur rachunkowych, obsługujących łącznie około 150 klientów. Na bierny dostęp do danych zdecydowało się jednak tylko 29 — znacznie poniżej oczekiwań przedstawicieli krakowskiej spółki. Postanowiła więc zmienić strategię działania i zamiast koncentrować się wyłącznie na poszukiwaniu chętnych do dzierżawy oprogramowania w modelu ASP, poszukiwać również klientów dla firm biur rachunkowych, które na tę dzierżawę się zdecydują.

— Do tej pory nasze działania marketingowe koncentrowaliśmy na biurach rachunkowych, licząc na to, że klientów na własne usługi, którzy będą również zainteresowani internetową kontrolą pracy biura rachunkowego, znajdą one samodzielnie. Nasze szacunki liczby takich klientów biur rachunkowych okazały się jednak zawyżone. Postanowiliśmy więc dopomóc biurom rachunkowym w poszukiwaniu klientów — tłumaczy Dariusz Durałek, prezes Comarch Internet Ventures.

Jest na to metoda

W ramach nowego projektu CIV będzie zbierać zgłoszenia firm zainteresowanych usługami biur rachunkowych, a następnie informować je o lokalizacji najbliższego współpracującego z nim biura.

— Firma zainteresowana zleceniem usług księgowych podmiotowi zewnętrznemu będzie podpisywać umowę z biurem rachunkowym, a nie z nami. Biuro rachunkowe zobowiąże się jednak, że pozyskanego przez nas klienta będzie obsługiwać wykorzystując nasze oprogramowanie — wyjaśnia Dariusz Durałek.

To ostatnie zastrzeżenie jest o tyle istotne, że za dzierżawę jednego stanowiska aplikacji eOPT!MA w modelu ASP trzeba zapłacić kilkakrotnie więcej niż za internetowy podgląd dla klienta biura rachunkowego. Te ostatnie zwiększając więc liczbę swoich klientów będą CIV płacić więcej nie tylko z tytułu udostępniania klientom podglądu swojej pracy, ale być może również za zwiększanie liczby stanowisk wykorzystujących oprogramowanie dzierżawione w modelu ASP.