Sektor bankowo-finansowy, który w ostatnich kwartałach jest motorem napędowym wyników Asseco, zyskał dodatkowe wzmocnienie. Informatyczna firma zainwestowała 17 mln zł w zakup udziałów i podwyższenie kapitału krakowskiej spółki Nextbank Software, która jest producentem systemu core banking z możliwością mobilnego dostępu dla klientów banku. Nextbank wdrożył rozwiązanie w pięciu filipińskich bankach spółdzielczych, opierając go na infrastrukturze chmury Amazon Web Services.

Lokalna nisza
Nextbank to młoda firma. Zatrudnia około 20 osób w Polsce i na Filipinach. Pozyskanie i zrealizowanie przez nią w krótkim czasie pięciu wdrożeń na dość odległym rynku może zaskakiwać, wiele wskazuje jednak na to, że znalazła swoją niszę. Krzysztof Kogutkiewicz, prezes spółki i jej współudziałowiec, pracował na Filipinach w firmie tworzącej oprogramowanie. Zorientował się, że oferta systemów dla bankowości nie odpowiada lokalnym potrzebom. Oferowane były niedostosowane systemy dużych graczy lub systemy, których jakość pozostawiała wiele do życzenia. Postanowił więc zagospodarować tę niszę i udał się ze swoim systemem do pierwszych klientów, którym rozwiązanie przypadło do gustu.
Nextbank rośnie i ma ambitne plany rozwoju. W najbliższym czasie planuje ekspansję na rynku filipińskich banków spółdzielczych oraz w instytucjach obszaru microfinance. Asseco, które wyrosło na wdrażaniu systemów dla banków spółdzielczych, nie zastanawiało się długo, tym bardziej że zainteresowanych było więcej — negocjacje trwały niecałe cztery miesiące. W wyniku transakcji Asseco ma 60,8 proc. udziałów w firmie z Krakowa.
— Do grupy dołączył bardzo merytoryczny i biznesowo zorientowany zespół. Posiada bardzo interesujący produkt, w pełni przystosowany do potrzeb filipińskich instytucji. Liczymy też na uzyskanie synergii w obszarze oferty produktowej oraz wymianę know-how między naszymi zespołami — mówi Zbigniew Pomianek, wiceprezes Asseco Poland.
W filipińskim sektorze bankowym działa ponad 500 banków, z czego ponad 450 to średniej wielkości banki spółdzielcze, o ograniczonych budżetach na inwestycje IT i limitowanym dostępie do wykwalifikowanej kadry informatyków na prowincjach, na których prowadzą działalność. Nie mogą sobie pozwolić na zakup drogich i zaawansowanych rozwiązań core bankingu, które wymagają budowy kosztownych data center i wysokich kompetencji kadry zajmującej się ich utrzymaniem. Rozwiązanie działające w chmurze to dla nich jedyna realna szansa na cyfryzację i automatyzację, a w konsekwencji podniesienie wskaźnika ubankowienia Filipin, który m.in. ze względu na brak automatyzacji banków w 2017 r. wynosił niecałe 23 proc.
Młodość i doświadczenie
Dołączenie Nextbanku do grupy Asseco ma pomóc młodej firmie w szybkim przeskalowaniu biznesu i wejściu na nowe rynki.
— Ponad 20 lat doświadczenia Asseco w budowaniu systemów centralnych to dla nas bardzo cenny kapitał wiedzy, który pozwoli uniknąć potencjalnych błędów. Wejście na nowe rynki, w szczególności Indonezji, Mjanmaru i Wietnamu, z takim partnerem będzie dużo łatwiejsze — mówi Krzysztof Kogutkiewicz.
Rozwiązanie oferowane przez Nextbank to działający w chmurze zbiór oprogramowania niezbędny do prowadzenia średniej wielkości banku. Sercem platformy jest system core banking, dostosowany do specyficznych dla południowo-wschodniej Azji produktów depozytowych i kredytowych.
Kapitał otrzymany od Asseco Nextbank zainwestuje przede wszystkim w znaczne powiększenie zespołu wdrożeniowego i budowę komplementarnych systemów. Powiększenie zespołu jest niezbędne, gdyż spółka ma pełne ręce roboty — prowadzi wdrożenia w kilku kolejnych bankach, a z kilkudziesięcioma rozpoczyna rozmowy. Sektor finansowy odpowiada za około 40 proc. przychodów Asseco, a rozwiązania grupy działają w instytucjach finansowych w ponad 30 krajach.
— Dzięki dołączeniu Nextbanku do grupy zyskaliśmy możliwość pojawienia się na zupełnie nowym rynku — Filipiny to rejon świata, w którym grupa Asseco nie prowadzi działalności — mówi Marek Panek, wiceprezes Asseco Poland.