Automatyzacja niegroźna dla biur

opublikowano: 02-10-2017, 22:00

Zmienia się sposób wykorzystania powierzchni i potrzeby najemców, więc mimo robotyzacji popyt na biura nie powinien maleć

Po opublikowaniu przez AT Kerney raportu (patrz „Puls Biznesu” z 26.09.2017) z informacją, że w wyniku automatyzacji procesów w najbliższych pięciu latach w Polsce ubędzie 34 tys. etatów w sektorze BPO, poprosiliśmy firmy doradzające na rynku nieruchomości o komentarze. Branża nowoczesnych usług dla biznesu jest bowiem jedną z najszybciej rozwijających się w kraju.

NOWE POTRZEBY:
NOWE POTRZEBY:
Nawet jeśli robotyzacja ograniczy zapotrzebowanie na biura, to ta luka może zostać zapełniona przez innego rodzaju formy działalności prowadzone w przestrzeniach biurowych. Bardzo dynamicznie rozwijają się np. biura coworkingowe, które zajmują w Polsce już ponad 100 tys. mkw.
Bloomberg

— Z rozmów z naszymi klientami z sektora bankowego, IT czy BPO rzeczywiście wynika, że wielu z nich jest zainteresowanych automatyzacją pracy. Wysokie koszty technologii i długi czas potrzebny na wdrożenie powodują jednak, że decyzje o szerokim zastosowaniu robotów odkładane są na później lub wdrożenia dotyczą bardzo wąskiego zakresu z dziedziny operacji księgowych lub mailowej obsługi klienta — mówi Martin Lipiński, dyrektor działu office w Axi Immo.

Proste i złożone

Według Bolesława Kołodziejczyka, dyrektora działu badań rynkowych i doradztwa w firmie Cresa Polska, powierzchnia wynajmowana przez firmy mogące redukować zatrudnienie stanowi ułamek rynku, gdyż cały sektor BPO zajmuje jedynie około 6 proc. z ponad 9,3 mln mkw. biur w Polsce. Co więcej, w centrach outsourcingowych obsługujących procesy o względnie niskiej złożoności i bardziej podatnych na robotyzację pracuje jedynie około 21 proc. z mniej więcej 244 tys. zatrudnionych w całym sektorze.

— Warto podkreślić, że najwięcej inwestycji, które powstały od pierwszego kwartału 2016 r. do pierwszego kwartału 2017 r., to centra IT — 48 proc. ogółu, co wskazuje, że na polski rynek coraz częściej wchodzą podmioty, u których automatyzację trudniej wprowadzić i przebiega to wolniej — mówi Bolesław Kołodziejczyk.

Igor Yankilevich, associate w dziale reprezentacji najemców biurowych Savills, również dzieli sektor BPO w Polsce na dwa segmenty: usługi rachunkowe i logistyczne dla firm oraz zewnętrzne działy obsługi klienta, a także firmy świadczące zaawansowane usługi technologiczne. Te pierwsze zatrudniają wielu, często zmienających pracę ludzi, dlatego ważna jest dla nich optymalizacja kosztów z tym związanych. Te firmy mają siedziby najczęściej w stolicach regionów, a w przyszłości mogą rozważać przenosiny do mniejszych miast, takich jak Opole, Rzeszów czy Lublin.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Druga grupa to firmy tworzące jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki, więc ich liczba będzie rosła, a popyt na powierzchnie biurowe w tym sektorze może się nawet powiększać. Firmy te zatrudniają bardzo wysoko wykwalifikowanych pracowników, dlatego będą szukały siedzib w stolicach regionów, m.in. w rozwija jących się Łodzi i Trójmieście. By przyciągnąć najlepszych pracowników, ci najemcy będą inwestowali w najlepsze lokalizacje i wysokiej jakości aranżacje powierzchni biurowej.

Więcej metrów

Zdaniem Sylwii Pędzińskiej, eksperta ds. strategii środowiska pracy w Colliers International, w tej drugiej grupie dominują zawody nastawione na kreatywność, współpracę i innowacyjność, których przedstawicieli oczekują inspirującego otoczenia w miejscu pracy i co jest z tym związane — większej przestrzeni niż w typowym call center.

— W przypadku call center wystarczało dotychczas 6-8 mkw. powierzchni na pracownika, w przypadku nowych aranżacji firmy oferują dziś pracownikom 10-12 mkw. — dodaje Sebastian Bedekier, dyrektor regionalny Colliers International w Poznaniu.

Niezależnie od zwiększania powierzchni na pracownika rośnie też udział powierzchni wspólnych. Jak podkreśla Martin Lipiński, przestrzeń przeznaczona na pracę jest uzupełniana przez strefy pracy wspólnej, indywidualnej, relaksu, większe kuchnie itd.

Elastyczność właścicieli

— To zrozumiałe, że redukcja zatrudnienia przekłada się na redukcję powierzchni biurowej potrzebnej najemcy. Automatyzacja być może zmieni część sektora usług i wtedy właściciele budynków również zrewidują swoje plany i zapewne dostosują się do zmieniających się warunków rynkowych, jak to dotychczas bywało — uspokaja Monika Sułdecka-Karaś, dyrektor regionalny i partner Knight Frank. Również Mateusz Polkowski, dyrektor działu badań rynku i doradztwa JLL, uważa, że nawet jeśli robotyzacja ograniczy zapotrzebowanie na biura, to ta luka może zostać zapełniona przez innego rodzaju formy działalności prowadzone w przestrzeniach biurowych.

— Bardzo dynamicznie rozwijają się np. przestrzenie operatorów coworkingowych, które zajmują w Polsce już ponad 100 tys. mkw., a jeszcze kilka lat temu ten sektor był kilkakrotnie mniejszy — podaje jako przykład Mateusz Polkowski. Według Igora Yankilevicha, rozwój automatyzacji i robotyki będzie również wymuszał z czasem ingerencję w budynek oraz odpowiednią adaptację przestrzeni związaną z infrastrukturą informatyczną.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane