Autostrada Wielkopolska (AWSA), należący do Jana Kulczyka koncesjonariusz trasy A2 Konin — Świecko, może wyemitować obligacje 18-letnie wartości 3 mld zł o rentowności5,20-5,45 proc., twierdzą dwa anonimowe źródła agencji Bloomberg. Spółka chce dzięki temu refinansować pożyczki, zaciągnięte w 2000 r. na budowę odcinka Nowy Tomyśl — Konin.

Chodzi głównie o kredyt Europejskiego Banku Inwestycyjnego, gwarantowany przez skarb państwa. AWSA przed laty pożyczyła 275 mln EUR, ale rządowa, balonowa gwarancja sięga 800 mln EUR. Jednorazowa spłata kredytu EBI przypada na 2018 r., ale spółka od miesięcy szuka sposobu na jego zrolowanie.
Autostradowe obligacje mogą nabyć Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Światowy i BGK. Autostrada Wielkopolska szuka także nabywców wśród inwestorów instytucjonalnych.
— Jesteśmy bardzo zainteresowani udziałem w tego typu finansowaniu, szczególnie jeśli otwiera to drogę do kolejnych inwestycji infrastrukturalnych. Widzimy potrzebę zachęcenia banków komercyjnych do zaangażowania w papiery o tak długim terminie zapadalności — powiedział Dariusz Kacprzyk, prezes BGK.