Większość europejskich firm nie spodziewa się poważnych reperkusji po planowanym na styczeń 2002 r. wprowadzeniu do obiegu nowej europejskiej waluty – wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Xerox. O ile ankietowani są zgodni, że euro ułatwi im wchodzenie na nowe rynki i prowadzenie bardziej agresywnej polityki cenowej, to najwyraźniej są jednocześnie zdania, że w sumie nie będzie to miało większego wpływu na ich wyniki finansowe.
Badania wykazały, że firmy włoskie i niemieckie podchodzą z większym niż przedsiębiorstwa francuskie czy brytyjskie optymizmem do faktu wprowadzenia euro. Niemcy i Włosi są przekonani, że euro ułatwi im ekspansję na nowe rynki. Częściej też uważają, że nowa waluta przyczyni się do wzrostu eksportu i pozwoli scentralizować fakturowanie.
W badaniu firmy Xerox znalazło się także pytanie o prognozy rozwoju sytuacji w gospodarce europejskiej przez najbliższe 12 miesięcy. Niespodzianką może być fakt, że tylko 12 proc. ankietowanych uważa, iż dojdzie do recesji, podczas gdy 41 proc. spodziewa się dalszego wzrostu.
Badanie Xerox European Industrial Business Survey 2001 zostało przeprowadzone na próbce firm pochodzących z europejskiej bazy danych firmy Dun & Bradstreet, reprezentujących określone kraje i branże (AGD/RTV, motoryzacja, zaawansowane technologie, łączność użyteczność publiczna). W ramach badania zrealizowano 529 wywiadów z dyrektorami członkami wyższego kierownictwa odpowiedzialnymi za różne dziedziny. Wywiady przeprowadzone zostały w III kwartale 2001 r.
WIK