Z analizy zmian cen paliw dokonywanych przez PKN Orlen i Grupę Lotos nie wynika w żadnym wypadku, żeby była dokonywana zmowa cenowa - poinformował w czwartek w Sejmie prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Cezary Banasiński.
W trakcie czwartkowej debaty posłowie pytali m.in., jakie działania podejmie rząd, by zapobiegać nieuzasadnionym podwyżkom cen paliw. Zarzucali też koncernom paliwowym, że czerpią nieuzasadnione zyski. Na pytanie posłów odpowiadał również wiceminister finansów Cezary Mech.
Zdaniem Banasińskiego, jeśli ceny paliw produkowanych przez dwa koncerny się pokrywały, trwało to najwyżej 2-3 dni. "Nie zawiera się zmowy na 2-3 dni. Zmowa musi mieć charakter trwały" - powiedział.
Jak podkreślił Banasiński, UOKiK zbadał, jaki wpływ na ceny paliw miała obniżka akcyzy o 25 groszy, wprowadzona we wrześniu 2005 r. Przez trzy tygodnie po wprowadzeniu obniżki monitorowano 500 stacji paliw, należących do dwóch koncernów.
Z badań Urzędu wynika, że "obniżka cen detalicznych benzyny była niższa niż obniżka akcyzy". Według Banasińskiego, poziom akcyzy nie ma decydującego znaczenia dla cen paliw. "Akcyza jest jednym z możliwych elementów, ale nie decydującym o cenach paliw" - powiedział.
Według prezesa UOKiK, bezpośrednio po obniżce akcyzy ceny zbytu benzyny spadły o 31 gr na litrze, ale w następnych dniach zaczęły powoli rosnąć. Podobne tendencje wystąpiły w przypadku hurtowni paliw płynnych, cena benzyny spadła o 26 gr, ale potem wzrosła o 12 gr.
Jednocześnie ceny detaliczne nie spadały jednakowo we wszystkich województwach. Na Śląsku spadły o 26 gr na litrze, a w woj. lubelskim o 14 gr.
Wiceminister finansów Cezary Mech poinformował w Sejmie, że między końcem sierpnia a 21 listopada tego roku marża na paliwa w PKN Orlen wzrosła z 19 groszy do 70 groszy na litrze.
"Jeśli chodzi o marże (...) na stacjach PKN Orlen, to 21 czerwca wynosiła 24 groszy, a pod koniec sierpnia zmalała do 19 groszy. Była więc w miarę stabilna. W ostatnich paru miesiącach nastąpiła zmiana strategii kształtowania cen detalicznych paliw. Między tym okresem a 21 listopada nastąpiło zwiększenie marży z 19 groszy o aż 70 groszy na litrze" - powiedział Mech.
W czwartek ministrowie finansów i skarbu - Teresa Lubińska i Andrzej Mikosz - rozmawiali na temat marż paliwowych z prezesami dwóch największych koncernów paliwowych w Polsce - PKN Orlen i Grupy Lotos.
Mikosz podkreślił, że istnieje pole do dyskusji w sprawie ustalania marży detalicznej na paliwa. Zapewnił jednak, że "nie będzie ręcznego sterowania marżami w rafineriach i innych podmiotach". Jego zdaniem, obniżka akcyzy o 25 groszy na litrze we wrześniu tego roku nie została uwzględniona w cenie detalicznej benzyny.