Big data: jak może pomóc twojej firmie

Adam Łaba
opublikowano: 2023-06-13 20:00

Poznaj korzyści, na które mogą liczyć przedsiębiorstwa stosujące analizę dużych zbiorów danych.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Big data to termin, który od wielu lat pojawia się w dyskusji na temat przyszłości przedsiębiorstw na całym świecie. Używając go, mamy na myśli analizę dużych zbiorów danych (np. zapytań użytkowników w wyszukiwarkach internetowych), których badanie za pomocą tradycyjnych sposobów jest niezwykle trudne, ale wiedza w nich zawarta może okazać się wartościowa dla działalności firmy.

Dane kluczem do sukcesu

Znaczenie big data wzrosło w ostatnich latach w związku z rozpowszechnieniem internetu oraz dynamicznie postępującą cyfryzacją, zarówno przedsiębiorstw, jak i całego społeczeństwa. Pokazują to liczby. Szacuje się, że wartość aplikacji służących do analityki danych do 2028 r. osiągnie sumę 63,5 mld dolarów - wynika z raportu opracowanego przez ekspertów ResearchAndMarkets.com. Chodzi o specjalne narzędzia, których zadaniem jest wspomaganie właścicieli firm w manewrowaniu poprzez morze suchych informacji cyfrowych i wyciąganie z nich wniosków przydatnych w prowadzeniu biznesu.

– Z badań „Barometr cyfrowej transformacji”, przeprowadzonych przez Microsoft i KPMG, wynika, że analityka big data najczęściej jest stosowana w firmach z sektorów dóbr konsumpcyjnych, mediów i telekomunikacji, budownictwa i nieruchomości, motoryzacji oraz finansów. Pokazuje to, że wykorzystanie danych jest dzisiaj kluczowym elementem działania praktycznie każdej firmy. Stosują one duże zbiory danych do analizy zachowania klientów, poprawy skuteczności zespołów, personalizacji i indywidualizacji ofert, optymalizacji dostaw czy przewidywania popytu – wymienia Jan Kleczkowski, dyrektor sprzedaży produktów chmurowych w Microsoft Polska.

Jak tłumaczą eksperci, korzyści z analityki dużych zbiorów danych mogą czerpać nie tylko duże korporacje, ale również małe i średnie przedsiębiorstwa.

– Prawdziwy przełom dla upowszechnienia big data przyniosła chmura obliczeniowa, która dzięki ogromnej mocy obliczeniowej otwiera szanse przetwarzania ogromnych zasobów danych nie tylko dla dużych organizacji, ale również tych mniejszych. W ten sposób sprzedawca detaliczny może ulepszyć swoje targetowane kampanie reklamowe, właściciel sklepu internetowego stworzyć system rekomendacji, a hurtownik — rozwiązać problem wąskich gardeł w łańcuchu dostaw — mówi Jan Kleczkowski.

Cyfrowe wsparcie:
Cyfrowe wsparcie:
Big data może pomóc firmom m.in. w analizowaniu zachowań klientów, indywidualizacji ofert, optymalizacji dostaw i szacowaniu popytu.
Adobe Stock

Warto dodać, że stosowanie analizy big data przekłada się na korzyści szczególnie w sprzedaży internetowej. Pozwala sklepom na optymalizację kampanii reklamowych, docieranie do określonych grup odbiorców i określenie długofalowej strategii dotyczącej sprzedaży.

Wyzwania i przyszłość

Pomimo wielu korzyści, jakie przynosi firmom analiza dużych zbiorów danych, trzeba pamiętać również o zagrożeniach związanych z wykorzystywaniem tego typu technologii. Należy do nich chociażby kwestia ochrony danych, która w dobie RODO wciąż jest wyzwaniem dla wielu przedsiębiorstw.

– Wraz z analizą big data pojawia się problem naruszenia prywatności danych osobowych. Jest to kwestia nie tylko natury prawnej, ale również etycznej. Powstaje pytanie, jakie dane powinny być wykorzystywane w analityce oraz w jaki sposób to uregulować, aby wszyscy w sferze cyfrowej czuli się bezpiecznie i komfortowo – podkreśla Przemysław Gutkowski, starszy inżynier bezpieczeństwa w Fujitsu.

To kwestie, które muszą być uporządkowane. Jednak nawet mimo tego typu wyzwań przyszłość big data maluje się w jasnych barwach. Analityka dużych zbiorów danych wciąż się rozwija, wykorzystując takie rozwiązania jak wspominania wcześniej chmura czy sztuczna inteligencja.

– Przejście do chmury pozwoli firmom nie tylko przyspieszyć procesy analityczne, ale również zwiększyć wydajność i rozwiązać problemy związane z bezpieczeństwem. W ostatnim czasie najpopularniejszym trendem jest wykorzystanie sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Zastosowanie algorytmów do analityki predykcyjnej i rozpoznawania wzorców zawartych w danych tworzy podstawę do rozwoju tysięcy scenariuszy biznesowych dotyczących wsparcia procesów pracy, obsługi klienta, sprzedaży, finansów i logistyki. Ogranicza nas tu tylko wyobraźnia – podsumowuje Jan Kleczkowski.

Dowiedz się, jak Dyrektywa NIS 2 zmieni przepisy związane z cyberbezpieczeństwem w firmach >>