Osoby do 24 lat są statystycznie 1,6 raza bardziej skłonne rozpocząć własny biznes niż starsze — wynika z raportu Global Entrepreneurship Monitor (GEM), który pokazuje, co napędza młodych przedsiębiorców i wpływa na ich sukces lub niepowodzenie. Przeprowadzono je w pięciu regionach: Afryce Subsaharyjskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, w Azji Południowej i Wschodniej, Ameryce Łacińskiej i na Karaibach (LAC) oraz w krajach kultury europejskiej. Thomas Schott, główny autor raportu i profesor Wydziału Przedsiębiorczości i Zarządzania Uniwersytetu Południowej Danii, mówi, że niewiele firm zakładanych przez młodzież tworzy miejsca pracy (73 proc. to przedsięwzięciajednoosobowe).
Mają mniejsze szanse na przetrwanie trzech i pół roku niż firmy, które założyły osoby po 34 roku życia. Te drugie mają 1,7 raza większy wskaźnik przetrwania na starcie. Młodzi mężczyźni są 1,3 raza bardziej chętni do tworzenia biznesu niż młode kobiety i mają 1,6 raza większe szanse, że ich firma przetrwa na rynku.
Co ciekawe, przedsiębiorstwa zakładane przez mężczyzn tworzą statystycznie dwa razy więcej miejsc pracy dla przynajmniej pięciu osób niż prowadzone przez kobiety. W raporcie pokazano także różnice w przedsiębiorczości młodzieży z różnych regionów świata. 52 proc. młodych z Afryki Subsaharyjskiej deklaruje zamiar założenia firmy, a do czynu przechodzi 28 proc., podczas gdy w krajach „kultury europejskiej” (European culture countries — ECC) deklaracje takie składa tylko 19 proc. młodzieży, a realizuje zamiar ledwie 8 proc.