Prowadzenie skutecznego coachingowego stylu zarządzania nie jest jednak łatwe. Jakie są podstawowe błędy trenerów i jak ich unikać?
Błąd nr 1 — brak zaangażowania. Nieumiejętność bycia w kontakcie z klientem, brak uważności i prób nawiązania bezpośredniej, autentycznej więzi może spowodować niechęć, nieporozumienie i brak zaufania do coacha. Tymczasem to trener powinien kreować relacje, co ułatwia rozpoznanie potrzeb, oczekiwań i możliwości osoby, z którą pracuje. W coachingu aktywne słuchanie jest niezbędne. Staje się dowodem uwagi, szacunku, pełnego zaangażowania lub po prostu podążania za tokiem rozumowania klienta.
Błąd nr 2 — przyjmowanie założeń. Często zdarza się, że trenerzy uzupełniają brakujące informacje własnymi założeniami czy przekonaniami, nadinterpretując przekazane przez coachowanego wiadomości lub dopowiadając swoje teorie. Konieczne jest wyjście poza schemat własnych poglądów i stereotypów.
Błąd nr 3 — brak precyzji. Coaching to umiejętność zadawania pytań, zmuszających coachowanego do udzielenia odpowiedzi, poprzez które odkryje własne, nieznane dotąd zdolności. Poważnym błędem początkujących trenerów jest nieznajomość taktyk, pozwalających skutecznie wydobyć szczegółowe informacje od szkolonych osób. Warto pamiętać, że pytania trenera mają je zachęcać do definiowania własnych trudności i wyłaniania celów, jakie chcą osiągnąć. Pytania takie powinny być krótkie, zrozumiałe i otwarte, wywołujące konieczność udzielenia odpowiedzi bez niepotrzebnego wywodu.
Błąd nr 4 — ocenianie. Coach powinien powstrzymywać się od jakiegokolwiek oceniania, wartościowania i wyrażania subiektywnych opinii. Coaching opiera się na zaufaniu i klauzuli prywatności. Musimy pamiętać o ogromnym wpływie, jaki wywołuje samo pojawienie się coacha w życiu osoby lub firmy. Rodzi się niepewność i obawa przed oceną. Dlatego tak ważne jest budowanie relacji opartej na zaufaniu i przekazywanie informacji opisowych, a nie oceniających.
Błąd nr 6 — generalizowanie. Trener musi wykluczyć ze swojego słownika wszelkiego rodzaju ogólniki, typu: „Musisz się bardziej starać”, „Zrób to kilka razy”. Działa to w dwie strony. Jeżeli coachowany odpowie: „Spróbuję to poprawić”, konieczne jest zachęcenie, by podał konkretne rozwiązanie: „Jak chcesz to osiągnąć”, „Po co chcesz to osiągnąć”, „Kiedy chcesz to osiągnąć”. Cel treningu zawsze powinien być dokładnie określony, konkretny i szczegółowy, natomiast przekazywane informacje zwrotne — umożliwiać rozwój osoby szkolonej.
Błąd nr 7 — zbyt rzadkie podsumowania. Podsumowania w coachingu są niezwykle ważne, pozwalają usystematyzować rozmowę, dlatego powinny się pojawiać wielokrotnie podczas sesji. Pokazują, że uważnie słuchasz klienta, pozwalają upewnić się, że wszystko jest zrozumiałe i opanować chaos, który często pojawia się zwłaszcza na pierwszych sesjach.
WŁODZIMIERZ ROSIŃSKI
firma szkoleniowa NetAkademia.pl.