Booksy buja w obłokach Google’a

Anna BełcikAnna Bełcik
opublikowano: 2020-09-15 22:00

Z dzierżawionych serwerów spółka przechodzi na cloud computing. Do zmian skłonił ją wzmożony napływ klientów.

„Booksy rośnie w tempie szybszym niż przed lockdownem” — zapewniał w sierpniu w rozmowie z „PB” Stefan Batory, prezes i współzałożyciel start-upu rozwijającego własny e-system rezerwacji usług, m.in. fryzjerskich i kosmetycznych. Obecnie ma 7 mln użytkowników z 25 krajów. Teraz firma ujawnia, że wywołało to problemy z wydajnością aplikacji i obciążyło serwery.

TECHMIGRACJA:
TECHMIGRACJA:
Booksy, którego współzałożycielem i prezesem jest Stefan Batory, przeszło na nową infrastrukturę i pracuje nad ulepszeniem aplikacji.
Fot. ARC

— Aplikacja to kluczowy element biznesu dla naszych klientów, skupiający wszystkie najważniejsze dla nich informacje. Nie możemy sobie pozwolić na ryzyko wystąpienia przerw w dostępności naszych usług — zaznacza Stefan Batory.

Ekspansja technologiczna

Dlatego Booksy zdecydowało się na migrację — z pomocą Chmury Krajowej (ChK) przeniosło aplikację do Google Cloud. Przedstawiciele ChK tłumaczą, że rozwiązania chmurowe (ang. cloud computing) zwiększają elastyczność infrastruktury IT e-biznesów i umożliwiają szybsze reagowanie na gwałtowne zmiany, np. związane z gwałtownym przyrostem liczby klientów.

— Booksy jest projektem o bardzo dużym potencjale wzrostu. Potrzebuje technologii, która będzie wspierać rozwój aplikacji, zapewni stabilne działanie serwisu i możliwość kontynuacji dynamicznej ekspansji — mówi Michał Potoczek, prezes Chmury Krajowej.

Wykonawca usługi migracji ujawnia, że wprowadzenie Booksy do chmury było dość czasochłonne i skomplikowane, bo start-up działa na wielu rynkach, co wymaga przetwarzania dużej ilości danych. Do

Google Cloud firma przeniosła wszystkie usługi systemowe i tzw. back-end serwisu (zaplecze techniczne) bez przerw w dostępie użytkowników do aplikacji. Obecnie korzysta z Kubernetes Engine, czyli otwartego oprogramowania do obsługi i zarządzania technologicznym zapleczem szybko skalujących się biznesów.

— Chmura pozwala firmie radzić sobie nawet z największymi obciążeniami w efektywnym kosztowo modelu. Ruch może być kierowany do odpowiednich centrów danych w zależności od położenia geograficznego użytkowników — podkreśla Magdalena Dziewguć, dyrektor rozwoju biznesu Google Cloud.

Zdaniem przedstawicieli ChK rodzimi przedsiębiorcy mogą skorzystać na planowanym przez Google’a uruchomieniu w Polsce lokalnego ośrodka przetwarzania danych Google Cloud — zapewni to „lepsze warunki rozwoju podobnych projektów”.

Pakiet z nowościami

Booksy po bardzo złych miesiącach wiosennego lockdownu stara się odzyskać formę. Stefan Batory zapewnia, że liczba klientów aplikacji w czerwcu wróciła do poziomu z lutego, a w kolejnych miesiącach rosła szybciej niż przed pandemią. Zaraz po otwarciu gospodarki do grona użytkowników dołączyły duże instytucje finansowe: BNP Paribas, Alior Bank, Credit Agricole i ANG Spółdzielnia. Spółka sfinalizowała przejęcie amerykańskiego konkurenta — GoPanache. Pracuje ponadto nad nową wersją aplikacji, automatycznie dopasowującą się do indywidualnych potrzeb przedsiębiorców.