BP jest o krok od Lotosu

Paweł Janas
opublikowano: 25-04-2008, 00:00

Brytyjczykom brakuje tylko trzech stacji, by zamienić się z Lotosem na pozycji wicelidera rynku. Ten jednak pola łatwo im nie odda.

Brytyjczykom brakuje tylko trzech stacji, by zamienić się z Lotosem na pozycji wicelidera rynku. Ten jednak pola łatwo im nie odda.

Sieć stacji firmy BP Polska jest już o krok od dogonienia Grupy Lotos. Według najnowszych danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, na koniec pierwszego kwartału tego roku Brytyjczycy, zajmujący trzecią pozycję w kraju pod względem liczby stacji paliw, mieli 343 placówki. Tymczasem sieć Lotosu, wicelidera rynku, systematycznie się kurczy. Pod koniec 2007 r. liczyła 379 obiektów, na koniec marca — już tylko 346.

Partnerskie lepsze

Sekret tkwi w zmianie strategii rozwoju sieci. Lotos chce do 2013 r. zamknąć sieć stacji patronackich. Trójmiejska spółka od kilku lat stopniowo rezygnuje z tej mało efektywnej formy współpracy. W zamian namawia właścicieli tych placówek, by przystąpili do systemu partnerstwa handlowego pod nazwą Rodzina Lotos. W ten sposób firma chce przynajmniej w części odbudować wielkość sieci.

— Nasza sieć partnerska liczy 71 stacji, w najbliższym czasie powiększy się o kolejnych 10 obiektów. Do 2012 r. chcemy uzyskać 10-procentowy udział w krajowej sprzedaży detalicznej paliw — mówiła niedawno Hanka Krzyżańska, prezes spółki Lotos Paliwa.

Lotos do końca tego roku zamierza też wybudować kilkanaście nowych obiektów. W marcu rozpoczęła się budowa placówek w Krakowie i Szczecinie. Spółka nie planuje natomiast obecnie rozwoju poprzez przejęcia obiektów od konkurencji.

Deficyt i zysk sieć

Obecnie udział Grupy Lotos w sprzedaży detalicznej paliw wynosi 6-7 proc. W przypadku BP mowa jest o kilkunastu procentach. Szczegółów spółka jednak nie ujawnia. Jerzy Brniak, prezes BP Polska, zapowiada utrzymanie dynamiki wzrostu z lat ubiegłych. W 2007 r. koncern uruchomił w Polsce 20 nowych stacji.

Przychody ze sprzedaży w sieci detalicznej Lotosu w 2007 r. wyniosły 1,26 mld zł, a strata na działalności operacyjnej 50 mln zł. W ubiegłym roku BP Polska miało ponad 9 mld zł przychodów, a zysk netto wyniósł 248 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu