Branża lotnicza liczy na rekordowe zyski, ale zmaga się z problemami w łańcuchach dostaw

Tadeusz Stasiuk, Bloomberg
opublikowano: 2025-12-09 12:23

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) prognozuje, że w 2026 r. zyski netto linii lotniczych osiągną rekordowe 41 miliardów dolarów, a liczba pasażerów wzrośnie do ponad 5,2 miliarda. Choć sektor wchodzi w okres wysokiej rentowności, wciąż mierzy się z rosnącymi kosztami, presją inflacyjną oraz opóźnieniami w dostawach nowych samolotów.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Według IATA oczekiwany wynik finansowy na 2026 rok oznacza wzrost o 4 procent względem przewidywanych na ten rok 39,5 miliarda dolarów. Organizacja podkreśla, że branży sprzyja niższa inflacja, stabilizujące się ceny paliw oraz słabszy dolar, które ograniczają presję kosztową. Wzrost globalnej aktywności gospodarczej oraz odbudowujący się popyt na podróże dodatkowo wzmacniają wyniki przewoźników.

Najlepsze rezultaty w 2025 roku odnotowuje Europa, gdzie linie lotnicze utrzymują wysoką rentowność dzięki silnemu popytowi i rozwojowi usług. Inaczej wygląda sytuacja w Ameryce Północnej, która zazwyczaj dominuje pod względem zysków. Region traci pozycję lidera przez osłabienie dynamiki wzrostu wywołane cłami, bardziej restrykcyjną polityką migracyjną oraz okresowymi przerwami w funkcjonowaniu administracji rządowej.

Azja i Pacyfik odzyskują dynamikę

Najbardziej dynamiczny rozwój rynku lotniczego w 2026 roku ma być widoczny w regionie Azji i Pacyfiku. Prognozy wskazują, że rosnąca zamożność klasy średniej oraz odbudowa ruchu turystycznego przełożą się na szybki wzrost popytu na przeloty. Jednocześnie branża zwraca uwagę na konieczność inwestycji w infrastrukturę, aby sprostać zwiększającej się liczbie pasażerów i rosnącej siatce połączeń.

Bliski Wschód pozostaje natomiast liderem pod względem marży zysku netto, co wynika z dużych inwestycji w infrastrukturę lotniskową, silnej pozycji przewoźników hubowych oraz popytu generowanego przez pasażerów dalekodystansowych.

Osłabienie łańcucha dostaw

Kondycję globalnej branży lotniczej osłabiają konflikty zbrojne na Bliskim Wschodzie, w Afryce oraz na Ukrainie, które zakłócają funkcjonowanie międzynarodowych łańcuchów dostaw. W konsekwencji rosną koszty operacyjne ponoszone przez linie lotnicze.

Jednym z najpoważniejszych wyzwań stojących przed sektorem są jednak długotrwałe opóźnienia w dostawach nowych samolotów. Przewoźnicy muszą eksploatować starsze maszyny dłużej, ponieważ czas produkcji i proces certyfikacji nowych modeli znacznie się wydłużyły. IATA podkreśla, że wpływa to zarówno na efektywność operacyjną, jak i na koszty utrzymania flot.

Skorygowane prognozy i nadal niska marżowość

IATA obniżyła wcześniejszą prognozę wyniku netto na 2025 rok z 36,6 miliarda dolarów do 36 miliardów dolarów. Decyzję uzasadniono napięciami handlowymi i spadkiem zaufania konsumentów, które negatywnie odbiły się na kondycji przewoźników.

Na 2026 rok organizacja przewiduje marżę zysku netto na poziomie 3,9 procent, co oznacza utrzymanie poziomu z 2025 roku. Globalne przychody linii lotniczych mają wzrosnąć do 1,053 biliona dolarów, co odpowiada wzrostowi o 4,5 procent.

Zysk netto przypadający na jednego pasażera ma wynieść 7,90 dolara, pozostając poniżej rekordu z 2023 roku, kiedy osiągnął poziom 8,50 dolara, i nie różniąc się od prognozy na rok 2025.