Branża RODO w czasach COVID-u

  • Materiał partnera
opublikowano: 16-11-2020, 09:44

Rok 2018 często był określany mianem czasu żniw dla kancelarii prawnych i firm doradczych zajmujących się ochroną danych osobowych. Wszystko za sprawą szybko zbliżającego się momentu bezpośredniego stosowania RODO, które miało nadejść z dniem 25 maja 2018 r.

Michał SZTĄBEREK, Prezes Zarządu, iSecure Sp. z o.o.

Z perspektywy firmy, która działała na rynku doradztwa w zakresie ochrony danych osobowych od wielu lat – z całą pewnością mogę stwierdzić, że był to rzeczywiście wyjątkowy rok. Mimo, że RODO zostało uchwalone w kwietniu 2016 r. z dość długim (aż dwuletnim) „vacatio legis”, zdecydowana większość organizacji zaczęła się na dobre przygotowywać do spełniania nowych wymogów dopiero w 2018 r.

Oczywiście nie do końca było tak, że firmy przespały moment na spokojne przygotowania. Pomiędzy kwietniem 2016 r. a majem 2018 r. w zasadzie nie było zbyt wielu materiałów, np. komentarzy do RODO, z których można by było czerpać wiedzę. Bazowało się zatem na tym, co było aktualnie dostępne, a więc przykładowo na doświadczeniach we wdrażaniu wymogów wynikających z ustawy z 1997 r. i jej aktów wykonawczych, ale też bardzo przydatnych norm ISO np. ISO 27001.

Nadszedł rok 2020 i obecnie mało kto myśli o RODO, bo nasze życie zostało zdominowane przez inny skrót – COVID. Może czasami jeszcze pojawia się pytanie, czy aby przypadkiem RODO nie utrudnia – zwłaszcza pracodawcom – aktywnego włączania się w przeciwdziałanie pandemii, niemniej kryzys w branży usług doradczych wydaje się być widoczny gołym okiem. Wiele firm zamroziło budżety i w zasadzie od lutego 2020 r. rynek dostarczający nowych zleceń zamarł. Ktoś mógłby powiedzieć, że skoro 2018 r. był czasem żniw, to pewnie branża zarobiła już swoje i więcej jej nie potrzeba. Należy jednak pamiętać, że większość podmiotów doradzających w zakresie ochrony danych osobowych to niewielkie przedsiębiorstwa zatrudniające po kilka, kilkanaście osób (w zdecydowanej większości wysoce wykwalifikowanych specjalistów), które – wraz z całą masą innych firm z sektora MŚP – są bardzo ważne z punktu widzenia wpływów do budżetu państwa.

Jednak brak nowych zleceń nie jest jedynym problemem. Wraz z marcowym lockdownem wielu klientów - zmuszonych do cięcia bądź ograniczania kosztów - zwracało się do kancelarii i firm doradczych z prośbą o obniżenie wynagrodzenia z tytułu obsługi prawnej, a czasami nawet o zamrażanie opłat. Co oczywiste, dla branży doradczej koszty działalności się nie zmieniły. Zwolnienie naprawdę dobrego pracownika to bardzo ciężka i trudna decyzja (koszty związane z jego pozyskaniem i przyuczeniem do świadczenia usług są bardzo wysokie). Czy można więc z optymizmem patrzeć w przyszłość? Pewnie tak, bo przecież każdy kryzys kiedyś się kończy, pytanie tylko, kiedy i czy gdy już faktycznie będzie za nami, rynek usług wróci do normy (i nie chodzi tu o wyjątkowy rok 2018).

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane