LONDYN (Reuters) - Brytyjski browar Scottish & Newcastel podał w czwartek, że za 2,05 miliarda euro (1,8 miliarda dolarów) kupi fińskiego producenta piwa Hartwall, zapewnijać sobie tym samym dostęp do rynku wschodnioeuropejskiego.
Dzięki transakcji, pierwszej jaką S&N zawiera w tej części Europy, brytyjska firma dołączy do dwóch swoich wiodących marek - Kronenbourga i Forstera - Baltikę, najlepiej sprzedajace się piwo w Rosji.
Brytyjczycy po przejęciu Hartwalla będą dysponować markami trzech spośród 10 najlepiej sprzedających się piw w Europie.
"Tworzymy wiodącą siłę na tym rynku, rozciągajacym się od Syberii do Atlantyku" - powiedział prezes S&N Brian Stewart.
Największe europejskie browary znajdują się pod coraz większą presją by się łączyć i obniżać koszty, ponieważ tylko w ten sposób będą mogły konkurować z wielkimi graczami amerykańskimi.
Hartwall jest wiodącym producentem napojów w Finlandii, z 45-procentowym udziałem w rynku. W 2001 roku jego sprzedaż wyniosła 807,6 miliona euro.
Jednak prawdziwą perłą w koronie jest 50-procentowy udział, jaki Hewell posiada w spółce Baltic Beverages Holding. Pozostałe 50 procent należy do duńskiego Carlsberga.
BBH jest liderem na rynku rosyjskim, w którym ma 30-procentowy udział. Spółka zajmuje także pierwsze miejsce na rynkach krajów bałtyckich.
Spożycie piwa w Rosji na głowę mieszkańca wzrosło z 19 litrów w 1997 roku do 41 litrów w 2001. Wciąż jednak znajduje się znacznie poniżej średniej zachodnioeuropejskiej, która wynosi 77 litrów.
S&N spodziewa się jednak że różnica ta będzie się zmniejszać, bo rosyjskie przepisy podatkowe skłaniają do rezygnowania z mocnych alkoholi na rzecz piwa, które zdobywa coraz większą popularność w kluczowej dla rynku grupie 20-30-latków.
"To jeden z najbardziej ekscytujących rynków piwnych na świecie" - powiedział Brian Stewart.
((Reuters Serwis Polski, tel +48 22 653 9700, fax +48 22 653 9780, [email protected]))