Największy chiński producent samochodów, BYD (Build Your Dreams), analizuje lokalizację trzeciej europejskiej fabryki, która miałaby obsługiwać rosnący rynek pojazdów elektrycznych. Hiszpania jest obecnie najpoważniejszym kandydatem, wyprzedzając Niemcy i inne kraje regionu.
Według Reutersa, nowy zakład miałby dołączyć do dwóch już planowanych fabryk: na Węgrzech i w Turcji. Projekt ten wzmocniłby pozycję BYD w rywalizacji z Teslą i jednocześnie wsparłby dążenie Hiszpanii do przekształcenia się w kluczowy ośrodek produkcji pojazdów elektrycznych w Europie.
Decydującym czynnikiem na korzyść Hiszpanii są niższe koszty pracy, nowoczesna infrastruktura przemysłowa oraz czysta i tania energia elektryczna.
Decyzja jeszcze nie zapadła
Mimo że Hiszpania jest faworytem, BYD nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji. Tego typu decyzja o lokalizacji musi zostać zatwierdzona przez chińskie organy regulacyjne. Firma nadal rozważa alternatywne lokalizacje, a finalne ogłoszenie wyboru spodziewane jest przed końcem 2025 roku.
Dyrektor generalny BYD na Hiszpanię i Portugalię, Alberto De Aza, stwierdził wcześniej, że kraj ten jest „idealnym miejscem” do dalszej ekspansji ze względu na dobrze rozwiniętą sieć przemysłową i korzystne warunki energetyczne.
Europa kluczowym rynkiem dla BYD
Sprzedaż samochodów BYD w Europie wzrosła w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 r. roku o 280 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Producent oferuje zarówno hybrydy typu plug-in, jak i pojazdy w pełni elektryczne.
Aby sprostać rosnącemu popytowi, BYD zreorganizowało swoje europejskie struktury. Celem firmy jest, by w ciągu trzech lat wszystkie samochody sprzedawane w Europie były produkowane lokalnie, co pozwoli uniknąć unijnych ceł na import z Chin.
Hiszpania – nowa potęga elektromobilności
Hiszpania, drugi co do wielkości producent samochodów w Europie, przyciąga coraz więcej zagranicznych inwestorów. Rząd w Madrycie już w 2020 roku ogłosił program o wartości 5 miliardów euro (5,8 miliarda dolarów), finansowany z unijnych funduszy pandemicznych, mający na celu wsparcie rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych i akumulatorów.
Inwestycje przyciągnęły m.in. Volkswagena, CATL oraz chińską Chery. Teraz BYD może stać się kolejnym kluczowym graczem, umacniając pozycję Hiszpanii jako lidera zielonej transformacji w europejskim przemyśle motoryzacyjnym.