BYD stawia na Hiszpanię. Chiński gigant motoryzacyjny planuje trzecią fabrykę w Europie

Tadeusz Stasiuk, Reuters
opublikowano: 2025-10-14 12:39

Chiński producent samochodów elektrycznych BYD rozważa budowę trzeciego zakładu produkcyjnego w Europie. Faworytem, jak twierdza źródła agencji Reuters, w tej rywalizacji jest Hiszpania, która ma szansę stać się nowym centrum elektromobilności na kontynencie.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Największy chiński producent samochodów, BYD (Build Your Dreams), analizuje lokalizację trzeciej europejskiej fabryki, która miałaby obsługiwać rosnący rynek pojazdów elektrycznych. Hiszpania jest obecnie najpoważniejszym kandydatem, wyprzedzając Niemcy i inne kraje regionu.

Według Reutersa, nowy zakład miałby dołączyć do dwóch już planowanych fabryk: na Węgrzech i w Turcji. Projekt ten wzmocniłby pozycję BYD w rywalizacji z Teslą i jednocześnie wsparłby dążenie Hiszpanii do przekształcenia się w kluczowy ośrodek produkcji pojazdów elektrycznych w Europie.

Decydującym czynnikiem na korzyść Hiszpanii są niższe koszty pracy, nowoczesna infrastruktura przemysłowa oraz czysta i tania energia elektryczna.

Decyzja jeszcze nie zapadła

Mimo że Hiszpania jest faworytem, BYD nie podjęło jeszcze ostatecznej decyzji. Tego typu decyzja o lokalizacji musi zostać zatwierdzona przez chińskie organy regulacyjne. Firma nadal rozważa alternatywne lokalizacje, a finalne ogłoszenie wyboru spodziewane jest przed końcem 2025 roku.

Dyrektor generalny BYD na Hiszpanię i Portugalię, Alberto De Aza, stwierdził wcześniej, że kraj ten jest „idealnym miejscem” do dalszej ekspansji ze względu na dobrze rozwiniętą sieć przemysłową i korzystne warunki energetyczne.

Europa kluczowym rynkiem dla BYD

Sprzedaż samochodów BYD w Europie wzrosła w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 r. roku o 280 proc. w porównaniu z tym samym okresem 2024 roku. Producent oferuje zarówno hybrydy typu plug-in, jak i pojazdy w pełni elektryczne.

Aby sprostać rosnącemu popytowi, BYD zreorganizowało swoje europejskie struktury. Celem firmy jest, by w ciągu trzech lat wszystkie samochody sprzedawane w Europie były produkowane lokalnie, co pozwoli uniknąć unijnych ceł na import z Chin.

Hiszpania – nowa potęga elektromobilności

Hiszpania, drugi co do wielkości producent samochodów w Europie, przyciąga coraz więcej zagranicznych inwestorów. Rząd w Madrycie już w 2020 roku ogłosił program o wartości 5 miliardów euro (5,8 miliarda dolarów), finansowany z unijnych funduszy pandemicznych, mający na celu wsparcie rozwoju produkcji pojazdów elektrycznych i akumulatorów.

Inwestycje przyciągnęły m.in. Volkswagena, CATL oraz chińską Chery. Teraz BYD może stać się kolejnym kluczowym graczem, umacniając pozycję Hiszpanii jako lidera zielonej transformacji w europejskim przemyśle motoryzacyjnym.