Były bankowiec postawił na innowacje budowlane

opublikowano: 11-11-2019, 22:00

Spółka Macieja Stańczuka stworzyła betonowe bloczki, którymi chce zawojować rynek materiałów budowlanych

Na początku października w oddalonym o 90 kilometrów od Warszawy zakładzie ruszyła produkcja termoizolacyjnych bloczków budowlanych Westa. To nowość, która może zawojować rynek deweloperski i stać się polskim hitem eksportowym — uważa Maciej Stańczuk, prezes Nowych Technologii Budowlanych (NTB), spółki wytwarzającej wspomniane innowacyjne bloczki.

Maciej Stańczuk, prezes NTB, ma nadzieję, że produkowane przez jego firmę innowacyjne betonowe bloczki zawojują polski rynek. Planuje też wyjście z produktem poza granice kraju. Atutem innowacyjnych bloczków są m.in. bardzo dobre właściwości akustyczne.
Zobacz więcej

Gotowi na ekspansję:

Maciej Stańczuk, prezes NTB, ma nadzieję, że produkowane przez jego firmę innowacyjne betonowe bloczki zawojują polski rynek. Planuje też wyjście z produktem poza granice kraju. Atutem innowacyjnych bloczków są m.in. bardzo dobre właściwości akustyczne. fot. WM, Puls Biznesu

— To pierwszy w Polsce i na świecie materiał o takich właściwościach. Pozytywnie przeszedł wszystkie niezbędne testy, a jego parametry zostały potwierdzone przez Instytut Techniki Budowlanej — mówi Maciej Stańczuk.

Bariera dla hałasu

Tym, co odróżnia bloczki budowlane sygnowane znakiem Westy od tradycyjnych bloczków, jest ich konstrukcja. Za sprawą specjalnych wyżłobień są one w stanie zapewnić wysokie parametry izolacji termicznej i akustycznej. Produkty NTB izolują dźwięk na poziomie ok. 55 dB — dla porównania w przypadku np. pełnej cegły jest to ok. 45 dB. Im większa wartość dB, tym lepiej materiał działa jako bariera dla hałasu. Maciej Stańczuk zapewnia, że bloczki spełniają się jako wypełnienie żelbetonowej konstrukcji i nie wymagają dodatkowego ocieplenia, co umożliwia obniżenie kosztów budowy. Opracowany przez NTB system pozwala na zastosowanie różnych materiałów, takich jak np. keramzyt, styrobeton, a tym samym dostosowanie się do konkretnych wymogów projektu.

Prezes NTB przed rozpoczęciem przygody z budownictwem przez ponad dwadzieścia lat związany był z bankowością. Zasiadał w fotelu prezesa banku WestLB Polska, a w latach 2014-15 jako wiceprezes nadzorował restrukturyzację Polimeksu- Mostostalu. Krótki pobyt w zespole zarządzającym firmą inżynieryjno-budowlaną zaowocował nowymi znajomościami. Kluczowe było spotkanie Witolda Trzaskomy, który opracował i zaprezentował projekt innowacyjnego materiału budowlanego.

— To opatentowany już budowlany bloczek betonowy ze zintegrowanym rdzeniem termoizolacyjnym do budowy ścian jednowarstwowych. Składa się z części nośnej z betonu oraz tzw. wkładki termoizolacyjnej, czyli w naszym przypadku styropianu — tłumaczy Maciej Stańczuk.

Produkt na pierwszy rzut oka wygląda dość nieskomplikowanie. Witoldowi Trzaskomie blisko dwie dekady zajęło opracowanie idealnej kombinacji łączącej beton ze styropianem, która zmaksymalizuje ich właściwości. Były też problemy ze skomercjalizowaniem produktu.

— Polski rynek materiałów budowlanych nie jest łaskawy dla małych graczy. Dominują na nim duże, międzynarodowe firmy z ogromnym kapitałem. Co więcej, jest to sektor cykliczny, mocno uzależniony od koniunktury gospodarczej. Wystarczy jedno jej wahnięcie i nieprzygotowane podmioty mogą bardzo szybko wypaść z rynku — zapewnia były finansista.

Fabryka na czterech kółkach

Obaj panowie założyli spółkę Nowe Technologie Budowlane, a zaraz po tym były wiceprezes Polimeksu rozpoczął poszukiwanie miejsca do produkcji materiału. Znalazł je — okazała się nią lokalizacja w miejscowości Sadowne w woj. mazowieckim, gdzie mieściła się podupadająca fabryka cegieł silikatowych.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Wyciągnęliśmy fabrykę z długów i unormowaliśmy sytuację finansowo-prawną. Udało nam się sfinalizować konstrukcję finansowania dłużnego opartą na kredycie z banku Santander i leasingu z Societe Generale — tłumaczy Maciej Stańczuk.

Następnym krokiem był start produkcji. Planowane na marzec 2019 r. otwarcie linii produkcyjnej przesunęło się na jesień. Maciej Stańczuk tłumaczy opóźnienie trudnościami ze stworzeniem pionierskiej linii, na której będzie oparta cała produkcja — bez korzystania z firm podwykonawczych.

Producenci Westy nie martwią się jednak lekkim opóźnieniem, jeśli chodzi o planowane wejście na rynek — spółce udało się już podpisać kilka umów z dużymi deweloperami. Co więcej, pomoże jej nowa dyrektywa Unii Europejskiej.

— Dyrektywa, która wejdzie w życie w 2021 r., obniża współczynnik U [przenikania ciepła — red.] z poziomu 0,23 do 0,20. Współczynnik ten określa ilość ciepła, która może przenikać przez przegrody termiczne. W przypadku naszego produktu jest to 0,20. W tradycyjnym budownictwie, aby zredukować wartość współczynnika, ściany zewnętrzne trzeba będzie docieplić, dodając dodatkową warstwę styropianu lub wełny mineralnej. Spowoduje to, że ściany będą grubsze o ok. 10 cm, co z kolei przełoży się na mniejszą powierzchnię użytkową mieszkania — mówi Maciej Stańczuk.

Przypomina, że powierzchnia użytkowa (PUM) jest najistotniejsza dla dewelopera, bo każdy centymetr mniej oznacza niższy zarobek. Technologia firmy NTB, która wkrótce zmieni nazwę na Westa, nie tylko nie zmniejsza PUM-u, ale też ma być konkurencyjna cenowo — zapewniają jej twórcy. Maciej Stańczuk nie zwalnia tempa. Planuje otwarcie kolejnej linii produkcyjnej, a także wyjście z produktem poza granice kraju.

— W niedługim czasie ruszymy z ekspansją na rynki zagraniczne. To musi się udać. Aby zaoszczędzić na kosztach związanych z transportem, stworzymy innowacyjną, mobilną i lekką linię produkcyjną, którą będzie można instalować bezpośrednio na miejscu realizowanej inwestycji deweloperskiej — wyjaśnia Maciej Stańczuk.

OKIEM EKSPERTA

Niszowy produkt

BARTŁOMIEJ SOSNA, Ekspert rynku budowlanego, firma badawcza Spectis

Z cenowego punktu widzenia to dobry moment na wejście na rynek. W 2019 r. to właśnie w grupie materiałów ściennych raportowane są największe zwyżki cen. W obliczu rosnących kosztów budowy i drożejącej siły roboczej praktycznie każdy produkt mogący podreperować kosztorys inwestycji ma szansę na przebicie się na rynku. Tańsze rozwiązanie może zainteresować zarówno firmy deweloperskie, jak i generalnych wykonawców. Według mnie wchodzące od 2021 r. podwyższone wymagania co do sprawności energetycznej budynków nie będą miały większego wpływu na to, czy nowy materiał przyjmie się na rynku. Ściany jednowarstwowe to wciąż niszowa w Polsce technologia budowy. Głównym beneficjentem wchodzących w 2021 r. norm będzie według mnie segment systemów ociepleń. Sama idea produkcji elementów ściennych na placu budowy to dosyć nowatorskie rozwiązanie. Można oszczędzić na transporcie materiałów, ale budowa może być uciążliwa dla okolicznych mieszkańców. Taka wytwórnia zapewne potrzebowałaby też dodatkowego miejsca, którego na placu budowy często brakuje. Nie jest to rozwiązanie dla inwestycji realizowanych w centrach miast, a raczej na jego obrzeżach.

OKIEM EKSPERTA

Najpierw Polska, potem świat

DAMIAN KAŹMIERCZAK, Polski Związek Pracodawców Budownictwa

Na polskim rynku wciąż jest miejsce dla nowych graczy. Muszą jednak przekonać potencjalnych inwestorów, że ich technologia pozwoli na skrócenie czasu i ograniczenie kosztów realizacji. Ważne jest, aby na początku zrealizować kilka udanych inwestycji w kraju. Dzięki temu firmy pozyskują klientów, a tym samym referencje, ale przede wszystkim zwiększają poziom przychodów niezbędnych do rozbudowania potencjału produkcyjnego i logistycznego. A w nieco dalszej perspektywie rozpatrywałbym pomysł zaistnienia na rynkach zagranicznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Masajło

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu