"Rynek centrów handlowych w Polsce nadal rozwija się dynamicznie. Z uwagi na istniejącą strukturę popytu największy rozwój prognozowany jest w sektorze kameralnych inwestycji w miastach o populacji 30.000-50.000 mieszkańców i pełnowymiarowych centrów handlowych w miastach dużych. W pierwszym przypadku deweloperzy eksplorują rynki, gdzie dotychczas nie powstał jeszcze żaden obiekt handlowy, starając się być pierwszymi na danym rynku. W drugim natomiast zakładają, że potencjał wzrostu siły nabywczej w dużych miastach pozwoli na sprawną absorpcję nowej powierzchni" - powiedziała starszy konsultant z Działu Wycen i Doradztwa, Cushman & Wakefield Katarzyna Michnikowska, cytowana w komunikacie.
Michnikowska dodała, że rok 2014 przyniesie poziom podaży podobny do roku bieżącego.
Zasoby powierzchni handlowej w Polsce powiększyły się w I półr. 2013 o ok. 126 100 m2 oddanych do użytku w siedmiu nowych obiektach i w ramach jednej rozbudowy. Największymi centrami handlowymi wybudowanymi w pierwszej połowie bieżącego roku były Galeria Solna w Inowrocławiu (30 000 m2) i Europa Centralna (27 000 m2) w Gliwicach, podano również.
Jak wynika z raportu "European Shopping Centre Development", w I połr. br. zasoby powierzchni w centrach handlowych Europy wzrosły o 1,8 mln m2, czyli znacznie mniej niż w poprzednich sześciu miesiącach, gdy oddano do użytku 3,4 mln m2. Jednak do końca bieżącego roku może powstać 4,9 mln m2 powierzchni, przy czym 70% łącznej planowanej podaży przypadnie na Europę Środkowo-Wschodnią oraz Turcję.
"Działalność deweloperska w zakresie centrów handlowych będzie nadal koncentrować się wokół rynków wschodzących Europy Środkowej i Wschodniej. Powstało już kilka nowych obiektów, a kolejne są w trakcie realizacji, ale wskaźnik nasycenia powierzchnią centrów handlowych w krajach takich jak Rosja i Turcja będzie nadal niewystarczający, a na niektórych rynkach będzie brakować powierzchni wysokiej jakości. Wskazuje to na potencjał dalszego rozwoju sektora centrów handlowych w krótkiej, a tym bardziej w długiej perspektywie" - powiedział starszy analityk w firmie Cushman & Wakefield Martin Mahmuti, cytowany w komunikacie.
Według Cushman & Wakefield, w 2014 r. otwartych zostanie w Europie 171 nowych centrów handlowych i 65 obiektów rozbudowywanych, które dostarczą na rynek ok. 6,2 mln m2 powierzchni GLA.
C&W: Polska 4. w Europie pod względem nowej powierzchni handlowej w I poł. 2013
Najwięcej nowej powierzchni w centrach handlowych w Europie powstało w I poł. br. Rosji. Za nią uplasowała się Turcja, Wielka Brytania i Polska, wynika z raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield. Na Polskę przypadło 126 tys. m2 z 1,8 mln m2 nowej powierzchni.