W samym kwietniu 2025 r. chińscy konsumenci kupili 1,78 mln pojazdów, co oznacza wzrost o 14,8 procent w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej – wynika z danych China Passenger Car Association (CPCA).
Głównym motorem napędowym wzrostu pozostają rządowe dopłaty, które wspierają wymianę starych pojazdów na nowe, szczególnie elektryczne. Do 24 kwietnia 2025 r. program ten objął 2,71 mln samochodów, łagodząc niepewność konsumentów związaną z napięciami handlowymi ze Stanami Zjednoczonymi. Rządowe wsparcie pomogło utrzymać popyt wewnętrzny mimo spadku eksportu – chiński eksport aut zmalał w kwietniu o 2,2 procent rok do roku, kontynuując trend z marca, gdy obniżył się o 8 procent.
Imponująco rośnie sprzedaż tzw. pojazdów zasilanych nowymi źródłami energii (NEV), czyli samochodów elektrycznych i hybryd typu plug-in. W kwietniu 2025 r. ich sprzedaż zwiększyła się aż o 33,9 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a ich udział w całkowitej sprzedaży sięgnął 50,8 procent. Tym samym, już ponad połowa kupowanych obecnie samochodów w Chinach to modele z napędem alternatywnym.
Obecna sytuacja na chińskim rynku samochodowym pokazuje, że wsparcie rządowe może skutecznie równoważyć czynniki zewnętrzne, takie jak wojna celna z USA czy problemy z eksportem. Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych potwierdza też długofalowy kierunek transformacji branży w stronę elektromobilności – choć entuzjazm wobec jazdy autonomicznej został ostatnio mocno wystudzony.
W całym 2024 roku sprzedaż samochodów w Chinach sięgnęła 23,5 mln sztuk, co stanowiło wzrost o 5,6 procent w stosunku do 2023 roku. Natomiast po pierwszym kwartale 2025 roku rynek zanotował wzrost o 8,2 procent, osiągając poziom 6,97 mln sprzedanych aut.