Według analiz, Chiny – odpowiedzialne za około jedną trzecią globalnych emisji gazów cieplarnianych – osiągną szczyt emisji dwutlenku węgla w 2028 roku na poziomie 11,3 miliarda ton. To oznacza, że kraj będzie musiał w kolejnych latach szybko ograniczać produkcję gazów cieplarnianych, aby dotrzymać deklaracji klimatycznych złożonych przed tegoroczną konferencją COP30 w Brazylii.
Zgodnie z przyjętą strategią, do 2035 roku Pekin zamierza radykalnie zmienić strukturę swojej gospodarki, redukując nie tylko emisje dwutlenku węgla, ale także innych gazów cieplarnianych.
Wyzwania dla transformacji
Eksperci podkreślają, że realizacja tych celów będzie wyjątkowo trudna. Po okresie spowolnienia gospodarczego w Chinach rośnie bowiem zapotrzebowanie na węgiel, co utrudnia ograniczanie emisji. Zmiany w przemyśle ciężkim, który stanowi filar chińskiej gospodarki, będą szczególnie wymagające.
Aby zredukować intensywność emisji dwutlenku węgla o 65 proc. do 2030 roku w porównaniu z 2005 rokiem, władze w Pekinie muszą zwiększyć roczne inwestycje w zieloną transformację o 40 proc., czyli do 3,5 biliona juanów. Środki te mają zostać przeznaczone na rozwój odnawialnych źródeł energii, modernizację sieci, elektryfikację gospodarki oraz restrukturyzację energochłonnych sektorów przemysłu.
Odnawialne źródła energii na pierwszym planie
Jednym z filarów transformacji ma być gwałtowny rozwój odnawialnych źródeł energii. Do 2025 roku moc elektrowni wiatrowych i słonecznych ma wzrosnąć do 1700 GW, a do 2030 roku przekroczyć 2800 GW. Równolegle prognozowany jest wzrost wykorzystania energii wodnej i jądrowej, które mogą osiągnąć 230 GW mocy zainstalowanej w ciągu najbliższych pięciu lat.
Spektakularnie rozwijać się ma również również sektor magazynowania energii. Do końca dekady pojemność magazynów opartych na bateriach ma wzrosnąć do 188 GWh, w porównaniu ze 168 GWh prognozowanych na 2024 rok. Dodatkowo rozwój obejmie hydroelektrownie szczytowo-pompowe, których moc ma osiągnąć 58 GW.
Elektryfikacja i rynek pojazdów
Transformacja obejmie także sektor transportowy. Do 2030 roku na chińskich drogach może jeździć ponad 100 milionów pojazdów elektrycznych. Szacuje się, że roczna sprzedaż wyniesie blisko 19,2 miliona sztuk. Oznacza to, że elektromobilność stanie się jednym z kluczowych obszarów chińskiej polityki energetycznej.
Równolegle zakłada się, że udział energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych wzrośnie do 35 proc., a połowa całkowitego zapotrzebowania energetycznego będzie zaspokajana przez OZE.
Reformy przemysłu i surowców
Chiny planują także restrukturyzację tradycyjnych sektorów przemysłowych. Produkcja stali surowej ma spaść do około 900 milionów ton, co oznacza redukcję o 200 milionów ton względem szczytowych poziomów z 2020 roku. Rafinerie będą mogły przetwarzać od 700 do 800 milionów ton ropy rocznie, co oznacza stabilizację w porównaniu z obecnymi wartościami.